Valtuutetun autokorjaamon takuukustannukset
Ylönen, Rane (2019)
Ylönen, Rane
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522509
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aiheena oli valtuutetun autokorjaamon takuuprosessissa syntyvät kustannukset. Työssä selvitettiin, miten nämä kustannukset määritellään sekä mistä ja kuinka paljon niitä syntyy.
Työn tavoitteena oli määritellä korjaamon takuuprosessin kustannuslajit, takuurasite ja takuubalanssi. Takuurasite kuvaa korjaamon päämieheltä saaman hyvityksen ja takuuprosessin kokonaiskustannusten välistä eroa. Takuubalanssi on suhdeluku, joka kertoo takuukorjauksiin korjaamon käyttämän työn ja materiaalin arvon sekä valmistajan takuukorjauksista hyvittämän arvon tasapainon.
Työn tilasi Autoalan Keskusliitto Ry, ja se tehtiin yhteistyössä yhden valtuutetun autojälleenmyyjän korjaamon kanssa.
Työssä tutkittiin takuuanomuksia, sisäisiä takuulaskuja ja hyvityslaskuja korjaamon ja päämiehen järjestelmistä. Työssä myös haastateltiin korjaamon takuutöiden parissa työskenteleviä henkilöitä. Näin saatuja tietoja vertailemalla selvitettiin takuuprosessin kustannukset sekä määritettiin korjaamon takuurasite ja takuubalanssi.
Työssä selvisi, että tehty työ, josta korjaamo ei ano hyvitystä valmistajalta, aiheutti korjaamolle eniten takuukustannuksia. Tämän takia sillä oli myös suurin vaikutus korjaamon takuurasitteeseen ja takuubalanssiin.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää takuukustannuksien ja takuutöistä suoriutumisen mittaamiseen käytettävien korjaamon tunnuslukujen kehittämiseen.
Työn tavoitteena oli määritellä korjaamon takuuprosessin kustannuslajit, takuurasite ja takuubalanssi. Takuurasite kuvaa korjaamon päämieheltä saaman hyvityksen ja takuuprosessin kokonaiskustannusten välistä eroa. Takuubalanssi on suhdeluku, joka kertoo takuukorjauksiin korjaamon käyttämän työn ja materiaalin arvon sekä valmistajan takuukorjauksista hyvittämän arvon tasapainon.
Työn tilasi Autoalan Keskusliitto Ry, ja se tehtiin yhteistyössä yhden valtuutetun autojälleenmyyjän korjaamon kanssa.
Työssä tutkittiin takuuanomuksia, sisäisiä takuulaskuja ja hyvityslaskuja korjaamon ja päämiehen järjestelmistä. Työssä myös haastateltiin korjaamon takuutöiden parissa työskenteleviä henkilöitä. Näin saatuja tietoja vertailemalla selvitettiin takuuprosessin kustannukset sekä määritettiin korjaamon takuurasite ja takuubalanssi.
Työssä selvisi, että tehty työ, josta korjaamo ei ano hyvitystä valmistajalta, aiheutti korjaamolle eniten takuukustannuksia. Tämän takia sillä oli myös suurin vaikutus korjaamon takuurasitteeseen ja takuubalanssiin.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää takuukustannuksien ja takuutöistä suoriutumisen mittaamiseen käytettävien korjaamon tunnuslukujen kehittämiseen.