Animal-Assisted Interventions in Early Childhood Education – Exploring Attitudes of Professionals and Parents
Meurer, Sarah (2019)
Meurer, Sarah
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622665
Tiivistelmä
Reviewing international and Finnish publications from recent years, it seems that Animal-assisted Interventions (AAI) are gaining interest among professionals of health care and social services. However, research concerning animals in early childhood education is still rare. The goal of this bachelor’s thesis was to investigate the awareness and attitudes of professionals of early childhood education as well as guardians/parents of kindergarten children about AAI in day-care centres. Potential concerns among the participants were another focus of interest.
Data for this study was collected by sending two separate surveys to two research subject groups: Group 1 consisted of 19 professionals of private day-care centres in Helsinki; group 2 was composed of 40 guardians/parents of children in private and municipal day-care centres in Helsinki. All subjects participated voluntarily and anonymously.
The results showed that while half of the professionals had heard about the concept of AAI, only few of the guardians were aware of it. However, almost all participants believed animal contact to be beneficial for children, and the majority could imagine animals being included in their own workplace or their child’s day-care. Concerns and their scores differed: while the main concerns among professionals were the development of allergies or asthma, extra workload, and animal welfare, the guardians worried mainly about animal welfare, higher day-care fees, and extra work for the professionals. Despite those concerns, most professionals and guardians still found AAI in early childhood education a good idea.
These results may lead to the conclusion that more awareness of AAI and its practical implications is needed. Further studies may clarify if certain high or low scores of concerns might be based on misconceptions or lack of awareness. Although the overall attitude among professionals and guardians was positive, it seems that the practical implementation, especially concerning time and resource management, and the assurance of the animals’ well-being, is a great obstacle. This may indicate that more elucidation and promotion of the variety of AAI implementation is needed in order to support interested professionals to include animal-assisted methods in their work, and therefore provide AAI to a greater number of interested clients. Viime vuosien kansainvälisiä ja suomalaisia julkaisuja tarkasteltaessa näyttää siltä, että Animal-Assisted Interventions (AAI) herättää kiinnostusta terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen ammattilaisten keskuudessa. Eläimiä koskeva tutkimus varhaiskasvatuksessa on kuitenkin edelleen harvinaista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja päiväkotilasten huoltajien / vanhempien tietoisuutta ja asenteita AAI:stä päiväkodeissa. Toinen kiinnostuksen kohde oli osallistujien mahdolliset huolenaiheet..
Tämän tutkimuksen tiedot kerättiin lähettämällä kaksi erillistä kyselyä kahdelle tutkimusryhmälle: Ryhmä 1 koostui 19 Helsingin yksityisen päivähoidon ammattilaisesta; Ryhmä 2 koostui 40 huoltajasta / lasten vanhemmasta yksityisissä ja kunnallisissa päiväkodeissa Helsingissä. Kaikki koehenkilöt osallistuivat vapaaehtoisesti ja nimettömästi.
Tulokset osoittivat, että vaikka puolet ammattilaisista oli kuullut AAI-käsitteestä, vain harvat huoltajista olivat tietoisia siitä. Lähes kaikki osallistujat uskoivat kuitenkin, että eläinkontakti on hyödyllistä lapsille, ja suurin osa pystyi kuvittelemaan eläinten sisältyvän omaan työpaikkaansa tai heidän päivähoitoonsa. Huolet ja heidän asteensa erottuivat: vaikka ammattilaisten keskuudessa suurimpia huolenaiheita olivat allergioiden tai astman kehittyminen, ylimääräinen työmäärä ja eläinten hyvinvointi, huoltajat olivat huolissaan lähinnä eläinten hyvinvoinnista, korkeammista päivähoitomaksuista ja ammattilaisten ylimääräisestä työstä. Huolimatta näistä huolenaiheista useimmat ammattilaisista ja huoltajista pitivät AAI: ta varhaiskasvatuksessa yhä hyvänä ideana.
Nämä tulokset voivat johtaa siihen johtopäätökseen, että tarvitaan enemmän tietoisuutta AAI: sta ja sen käytännön vaikutuksista. Lisätutkimukset voisivat selventää, voivatko tietyt suuret tai pienet huolenaiheet perustua väärinkäsityksiin tai tietoisuuden puutteeseen. Vaikka ammattilaisten ja huoltajien suhtautuminen oli myönteistä, näyttää siltä, että toteutus käytännössä, etenkin ajankäytön ja resurssien hallinnan sekä eläinten hyvinvoinnin varmistamisen suhteen, on suuri este. Tämä saattaa viitata siihen, että AAI: n käyttöönoton monimuotoisuutta on tutkittava paremmin ja edistettävä, jotta tuetaan kiinnostuneita ammattilaisia sisällyttämään eläimillä avustetut menetelmät työhönsä, ja siten tarjoamaan AAI: ta suuremmalle osalle kiinnostuneita asiakkaita.
Data for this study was collected by sending two separate surveys to two research subject groups: Group 1 consisted of 19 professionals of private day-care centres in Helsinki; group 2 was composed of 40 guardians/parents of children in private and municipal day-care centres in Helsinki. All subjects participated voluntarily and anonymously.
The results showed that while half of the professionals had heard about the concept of AAI, only few of the guardians were aware of it. However, almost all participants believed animal contact to be beneficial for children, and the majority could imagine animals being included in their own workplace or their child’s day-care. Concerns and their scores differed: while the main concerns among professionals were the development of allergies or asthma, extra workload, and animal welfare, the guardians worried mainly about animal welfare, higher day-care fees, and extra work for the professionals. Despite those concerns, most professionals and guardians still found AAI in early childhood education a good idea.
These results may lead to the conclusion that more awareness of AAI and its practical implications is needed. Further studies may clarify if certain high or low scores of concerns might be based on misconceptions or lack of awareness. Although the overall attitude among professionals and guardians was positive, it seems that the practical implementation, especially concerning time and resource management, and the assurance of the animals’ well-being, is a great obstacle. This may indicate that more elucidation and promotion of the variety of AAI implementation is needed in order to support interested professionals to include animal-assisted methods in their work, and therefore provide AAI to a greater number of interested clients.
Tämän tutkimuksen tiedot kerättiin lähettämällä kaksi erillistä kyselyä kahdelle tutkimusryhmälle: Ryhmä 1 koostui 19 Helsingin yksityisen päivähoidon ammattilaisesta; Ryhmä 2 koostui 40 huoltajasta / lasten vanhemmasta yksityisissä ja kunnallisissa päiväkodeissa Helsingissä. Kaikki koehenkilöt osallistuivat vapaaehtoisesti ja nimettömästi.
Tulokset osoittivat, että vaikka puolet ammattilaisista oli kuullut AAI-käsitteestä, vain harvat huoltajista olivat tietoisia siitä. Lähes kaikki osallistujat uskoivat kuitenkin, että eläinkontakti on hyödyllistä lapsille, ja suurin osa pystyi kuvittelemaan eläinten sisältyvän omaan työpaikkaansa tai heidän päivähoitoonsa. Huolet ja heidän asteensa erottuivat: vaikka ammattilaisten keskuudessa suurimpia huolenaiheita olivat allergioiden tai astman kehittyminen, ylimääräinen työmäärä ja eläinten hyvinvointi, huoltajat olivat huolissaan lähinnä eläinten hyvinvoinnista, korkeammista päivähoitomaksuista ja ammattilaisten ylimääräisestä työstä. Huolimatta näistä huolenaiheista useimmat ammattilaisista ja huoltajista pitivät AAI: ta varhaiskasvatuksessa yhä hyvänä ideana.
Nämä tulokset voivat johtaa siihen johtopäätökseen, että tarvitaan enemmän tietoisuutta AAI: sta ja sen käytännön vaikutuksista. Lisätutkimukset voisivat selventää, voivatko tietyt suuret tai pienet huolenaiheet perustua väärinkäsityksiin tai tietoisuuden puutteeseen. Vaikka ammattilaisten ja huoltajien suhtautuminen oli myönteistä, näyttää siltä, että toteutus käytännössä, etenkin ajankäytön ja resurssien hallinnan sekä eläinten hyvinvoinnin varmistamisen suhteen, on suuri este. Tämä saattaa viitata siihen, että AAI: n käyttöönoton monimuotoisuutta on tutkittava paremmin ja edistettävä, jotta tuetaan kiinnostuneita ammattilaisia sisällyttämään eläimillä avustetut menetelmät työhönsä, ja siten tarjoamaan AAI: ta suuremmalle osalle kiinnostuneita asiakkaita.