Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

”Täs on eriteltynä ne eläkeläisten tarpeet, koska tää on seniorihomma”: Ikäihmisten kokemuksia Stadin Seniori-infon verkkosivuista

Kuusikko, Roosa; Oksanen, Rami; Patrikka-Immonen, Virve (2019)

 
Avaa tiedosto
Kuusikko_Roosa_Oksanen_Rami_Patrikka-Immonen_Virve.pdf (1.434Mt)
Lataukset: 


Kuusikko, Roosa
Oksanen, Rami
Patrikka-Immonen, Virve
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722766
Tiivistelmä
Internetin käyttö lisääntyy koko ajan ja palvelut siirtyvät enenevissä määrin verkkoon. Ikäihmiset kokevat teknologian eri tavalla kuin nuoremmat ja tuon kokemusmaailman hyödyntäminen tulisi huomioida osana suunnittelua. Toimiessaan teknologia tukee ikäihmisten sosiaalista kanssakäymistä ja kommunikointia läheisten kanssa sekä mahdollistaa sosiaalisten suhteiden ylläpitämisen. Omien asioiden hoitaminen itsenäisesti tukee myös toimintakykyä ja itsemääräämisoikeutta. Asiakasnäkökulman kartoittaminen kuuluu osaksi asiakaslähtöistä kehittämistä.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ikäihmisten kokemuksia Helsingin kaupungin Seniori-infon verkkosivustosta. Tavoitteena oli tuottaa työelämäkumppanille käytännönläheistä tietoa, jonka avulla sivustoa voidaan kehittää entistä paremmin asiakkaita palvelevaksi kokonaisuudeksi. Yhteistyökumppanina oli Helsingin kaupungin Seniori-info.

Opinnäytetyö toteutettiin kolmen geronomiopiskelijan yhteistyönä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin havainnoimalla kuutta ikäihmistä, iältään 66–75 vuotta, heidän käyttäessään Seniori-infon verkkosivuja ja haastattelemalla heitä heidän kokemuksistaan. Aineistoa käsiteltiin kvalitatiivisin menetelmin.

Tuloksista selvisi, että ikäihmisten käyttäjäkokemukset Seniori-infon verkkosivustosta olivat pääasiassa positiivisia. Verkkosivustoa pidettiin kattavana tietopankkina, josta löytyy paljon tietoa ikäihmisiä koskevista asioista. Lisäksi sivustoa pidettiin kielellisesti selkeänä ja helppolukuisena kokonaisuutena. Suurin osa esiin nousseista kehittämisideoista liittyivät sivuston visuaaliseen ulkoasuun sekä tiedon löytymiseen verkkosivustolta.

Seniori-infon verkkosivuston käytettävyyden ja saavutettavuuden voidaan teoriatiedon ja saatujen tulosten pohjalta todeta olevan riittävällä tasolla. Aihetta tulisi kuitenkin tutkia lisää esimerkiksi teknisen käytettävyystestauksen avulla, jotta tavoitettaisiin käytettävyyteen liittyvät ongelmakohdat. Opinnäytetyön tärkein huomio on, että verkkosivustoa tai mitä tahansa palvelua tai tuotetta kehitettäessä on ensiarvoisen tärkeää huomioida potentiaalisten käyttäjien kokemukset osana suunnittelu- ja kehittämistyötä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste