Liikuteltavan natiivikuvauslaitteen hankinta oppilaitosympäristöön
Immonen, Elisa; Virta, Anni (2019)
Immonen, Elisa
Virta, Anni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722774
Tiivistelmä
Radiologisten yksikköjen ulkopuoliset röntgenkuvaukset ovat lukuisten röntgenhoitajien arkipäivää. Diagnostisen kuvan saamiseksi haastavassakin ympäristössä on välttämätöntä, että röntgenhoitaja hallitsee liikuteltavan röntgenlaitteen käytön. Metropoliassa röntgenhoitajaopiskelijat opettelevat laitteen käyttöä natiivikuvantamisen laboraatioissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli määritellä hyvän liikuteltavan natiivikuvauslaitteen kriteerit, jotka tulisi ottaa huomioon hankittaessa röntgenlaitetta oppilaitokseen. Tavoitteena oli koota vertailtavat ominaisuudet ja niiden pisteytys taulukoksi.
Työ on tehty toiminnallisena opinnäytetyönä yhdessä Metropolia AMK:n kanssa ja se on osa liikuteltavan natiivikuvauslaitteen hankintaprojektia. Kirjallisen lähdemateriaalin lisäksi työn perustana on käytetty asiantuntijahaastatteluja. Työtä varten on haastateltu Metropoliassa natiivikuvantamista opettavaa lehtoria sekä HUS-kuvantamisen röntgenhoitajaa. Haastatteluista on saatu näkemys hankintaprosessin kulusta, liikuteltavien natiivikuvauslaitteiden ominaisuuksista sekä tarpeista opetustoiminnan näkökulmasta.
Työn tuotoksena syntyi Excel-taulukko vertailtavista ominaisuuksista, jota voidaan käyttää apuna laitehankinnoissa oppilaitokseen. Taulukkoon on koottu vertailtavat kriteerit sekä ehdotus niiden pisteytyksestä. Vertailtavien ominaisuuksien lisäksi laitehankinnoissa on usein hankekohtaisia ehdottomia kriteerejä. Oppilaitokseen hankittavan laitteen tulee olla suoradigitaalinen, käyttöä kestävä, kevyesti liikuteltava ja helposti puhdistettava. Laitteessa tulee olla led-valo asettelua varten, huollon on oltava saatavilla nopeasti ja laite täytyy pystyä liittämään sekä langalliseen että langattomaan verkkoon.
Opinnäytetyömme jatkoaiheeksi sopisi laitteen käyttöönottoon tai käyttöohjeisiin liittyvä työ. Työ voisi olla esimerkiksi hankittuun laitteeseen tehty suomenkielinen käyttöohje, jota voisi hyödyntää opetuksessa. Jatkossa voisi myös tutkia kuinka hankittu laite on tukenut opiskelijoiden oppimista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli määritellä hyvän liikuteltavan natiivikuvauslaitteen kriteerit, jotka tulisi ottaa huomioon hankittaessa röntgenlaitetta oppilaitokseen. Tavoitteena oli koota vertailtavat ominaisuudet ja niiden pisteytys taulukoksi.
Työ on tehty toiminnallisena opinnäytetyönä yhdessä Metropolia AMK:n kanssa ja se on osa liikuteltavan natiivikuvauslaitteen hankintaprojektia. Kirjallisen lähdemateriaalin lisäksi työn perustana on käytetty asiantuntijahaastatteluja. Työtä varten on haastateltu Metropoliassa natiivikuvantamista opettavaa lehtoria sekä HUS-kuvantamisen röntgenhoitajaa. Haastatteluista on saatu näkemys hankintaprosessin kulusta, liikuteltavien natiivikuvauslaitteiden ominaisuuksista sekä tarpeista opetustoiminnan näkökulmasta.
Työn tuotoksena syntyi Excel-taulukko vertailtavista ominaisuuksista, jota voidaan käyttää apuna laitehankinnoissa oppilaitokseen. Taulukkoon on koottu vertailtavat kriteerit sekä ehdotus niiden pisteytyksestä. Vertailtavien ominaisuuksien lisäksi laitehankinnoissa on usein hankekohtaisia ehdottomia kriteerejä. Oppilaitokseen hankittavan laitteen tulee olla suoradigitaalinen, käyttöä kestävä, kevyesti liikuteltava ja helposti puhdistettava. Laitteessa tulee olla led-valo asettelua varten, huollon on oltava saatavilla nopeasti ja laite täytyy pystyä liittämään sekä langalliseen että langattomaan verkkoon.
Opinnäytetyömme jatkoaiheeksi sopisi laitteen käyttöönottoon tai käyttöohjeisiin liittyvä työ. Työ voisi olla esimerkiksi hankittuun laitteeseen tehty suomenkielinen käyttöohje, jota voisi hyödyntää opetuksessa. Jatkossa voisi myös tutkia kuinka hankittu laite on tukenut opiskelijoiden oppimista.