Moniammatillinen oppiminen osana kuntoutuksen opiskelua: Opiskelijoiden kokemuksia kuntoutuksen moniammatillisesta opintopäivästä
Kesti, Reetta; Suonnansalo, Petra (2019)
Kesti, Reetta
Suonnansalo, Petra
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722856
Tiivistelmä
Moniammatillinen yhteistyö sosiaali- ja terveysalalla on herättänyt keskustelua jo pitkään sekä Suomen medioissa että muualla maailmalla. Jo koulutuksen aikana tapahtuvan moniammatillisen yhteistyön harjoittelun tavoitteena on mahdollistaa tehokas yhteistyö ja paremmat tulokset terveydenhuollossa. Kuntoutuksessa terveydenhoitoalan ammattilaiset työskentelevät yhdessä moniammatillisesti kuntoutujan sekä hänen lähipiirinsä kanssa, millä on huomattu olevan positiivisia vaikutuksia potilaiden hoidon tuloksiin. Erityisesti ikääntyneen kuntoutujan toimintakyvyn arviointi tapahtuu moniammatillisesti. Moniammatillisen yhteistyön harjoittelulle on tarvetta jo koulutuksen aikana, sillä moniammatilliset tiimityötaidot lisäävät asiakaslähtöisyyttä työelämässä ja auttavat opiskelijoita ymmärtämään eri alojen ammattilaisten rooleja, samoin kuin omaa ammatillista roolia osana moniammatillista tiimiä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu, joka on vuodesta 2016 lähtien järjestänyt kuntoutuksen yhteiset opintopäivät yhteistyössä Oulun yliopiston kanssa. Opintopäivässä opiskelijat työskentelivät moniammatillisesti potilastapauksen parissa ja osallistuivat luennoille sekä toiminnallisille pisteille. Opinnäytetyön aihetta ehdotettiin, sillä opintopäivillä kerättyjä opiskelijapalautteita ei ollut ennen käsitelty tarkemmin. Tutkimuksen aineistona käytettiin syksyn 2017 opintopäivältä valmiiksi kerättyjä sähköisiä opiskelijapalautteita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla, millaiseksi opiskelijat kokivat kuntoutuksen yhteiset opintopäivät moniammatillisen oppimisen näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa opintopäivien toimivuudesta moniammatillista työskentelyä harjoitellessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena, empiirisenä tutkimuksena ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineisto analysoitiin korkeakouluittain, jolloin tuloksista oli nähtävissä eri korkeakoulujen opiskelijoiden vastausten eroavaisuudet.
Opinnäytetyössä toteutetun analyysin tuloksista ilmenee, että molempien korkeakoulujen opiskelijat kokivat yhteisen opintopäivän pääosin hyödylliseksi. Opiskelijat kokivat moniammatillisten tietojen ja taitojen kehittyneen opintopäivän aikana. Opintopäivä nosti esille myös moniammatillisen työn haasteet, kuten vuorovaikutuksen haasteet ja ennakkoluulot. Opintopäivän käytännön järjestelyt myös jakoivat opiskelijoiden mielipiteitä. Tutkimustulosten avulla Oulun ammattikorkeakoululla on mahdollisuus kehittää opintopäiviä vastaamaan entistä paremmin opiskelijoiden tarpeisiin. Opiskelijoiden kokemuksia eri vuosina järjestetyiltä opintopäiviltä voisi vertailla toisiinsa, kun opintopäiviä kehitetään eteenpäin. Myös Oulun ammattikorkeakoulun sisäisten tutkinto-ohjelmien opiskelijoiden kokemuksia ja asenteita voisi vertailla keskenään. Interprofessional collaboration in social and health care field has been debated in Finnish media and worldwide. The purpose of interprofessional learning during education is to enable effective collaboration and better outcomes in patient care. In rehabilitation, health care professionals work together in interprofessional teams alongside the patient. This has shown to have a positive impact on patient care outcomes. Interprofessional collaboration is necessary especially in the evaluation of an elderly patient's performance. Interprofessional collaboration is also needed during education. Interprofessional teamwork skills increase patient-centeredness and help students understand the roles of different disciplines as well as their own professional role as part of an interprofessional team.
The thesis was commissioned by Oulu University of Applied Sciences. For several years now, Oulu University of Applied Sciences has organized common study days of rehabilitation in cooperation with the University of Oulu. During the study day, students worked interprofessionally on the patient case and attended lectures and functional points. The topic of the thesis was suggested to us because the student feedback collected during the study days had not been discussed in greater detail before. The purpose of this thesis was to describe how the students experienced the common study days of rehabilitation from the perspective of interprofessional learning. The aim was to provide information on the effectiveness of the study days when practicing interprofessional work. Our thesis was carried out as a qualitative, empirical study. The data was collected in advance by the teachers after the study day and the data collection method was an electronic Webropol survey. The data analysis method was inductive content analysis. Feedback from the students from different universities was analyzed side by side but separately.
The analysis shows that the students’ experiences were mainly positive and most of the students thought that the common study day was useful. The students felt that they had gained interprofessional knowledge and learned new skills. They also learned more about themselves as future health care professionals. The study day also brought out the challenges of interprofessional collaboration, such as the challenges in interaction and prejudice. Opinions about the practical arrangements in the study day were very different between all students. As a follow-up study, students' experiences of study days in different years could be compared with each other as the study days develop further. The experiences and attitudes of the students of Oulu University of Applied Sciences' degree programs could also be compared.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu, joka on vuodesta 2016 lähtien järjestänyt kuntoutuksen yhteiset opintopäivät yhteistyössä Oulun yliopiston kanssa. Opintopäivässä opiskelijat työskentelivät moniammatillisesti potilastapauksen parissa ja osallistuivat luennoille sekä toiminnallisille pisteille. Opinnäytetyön aihetta ehdotettiin, sillä opintopäivillä kerättyjä opiskelijapalautteita ei ollut ennen käsitelty tarkemmin. Tutkimuksen aineistona käytettiin syksyn 2017 opintopäivältä valmiiksi kerättyjä sähköisiä opiskelijapalautteita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla, millaiseksi opiskelijat kokivat kuntoutuksen yhteiset opintopäivät moniammatillisen oppimisen näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa opintopäivien toimivuudesta moniammatillista työskentelyä harjoitellessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena, empiirisenä tutkimuksena ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineisto analysoitiin korkeakouluittain, jolloin tuloksista oli nähtävissä eri korkeakoulujen opiskelijoiden vastausten eroavaisuudet.
Opinnäytetyössä toteutetun analyysin tuloksista ilmenee, että molempien korkeakoulujen opiskelijat kokivat yhteisen opintopäivän pääosin hyödylliseksi. Opiskelijat kokivat moniammatillisten tietojen ja taitojen kehittyneen opintopäivän aikana. Opintopäivä nosti esille myös moniammatillisen työn haasteet, kuten vuorovaikutuksen haasteet ja ennakkoluulot. Opintopäivän käytännön järjestelyt myös jakoivat opiskelijoiden mielipiteitä. Tutkimustulosten avulla Oulun ammattikorkeakoululla on mahdollisuus kehittää opintopäiviä vastaamaan entistä paremmin opiskelijoiden tarpeisiin. Opiskelijoiden kokemuksia eri vuosina järjestetyiltä opintopäiviltä voisi vertailla toisiinsa, kun opintopäiviä kehitetään eteenpäin. Myös Oulun ammattikorkeakoulun sisäisten tutkinto-ohjelmien opiskelijoiden kokemuksia ja asenteita voisi vertailla keskenään.
The thesis was commissioned by Oulu University of Applied Sciences. For several years now, Oulu University of Applied Sciences has organized common study days of rehabilitation in cooperation with the University of Oulu. During the study day, students worked interprofessionally on the patient case and attended lectures and functional points. The topic of the thesis was suggested to us because the student feedback collected during the study days had not been discussed in greater detail before. The purpose of this thesis was to describe how the students experienced the common study days of rehabilitation from the perspective of interprofessional learning. The aim was to provide information on the effectiveness of the study days when practicing interprofessional work. Our thesis was carried out as a qualitative, empirical study. The data was collected in advance by the teachers after the study day and the data collection method was an electronic Webropol survey. The data analysis method was inductive content analysis. Feedback from the students from different universities was analyzed side by side but separately.
The analysis shows that the students’ experiences were mainly positive and most of the students thought that the common study day was useful. The students felt that they had gained interprofessional knowledge and learned new skills. They also learned more about themselves as future health care professionals. The study day also brought out the challenges of interprofessional collaboration, such as the challenges in interaction and prejudice. Opinions about the practical arrangements in the study day were very different between all students. As a follow-up study, students' experiences of study days in different years could be compared with each other as the study days develop further. The experiences and attitudes of the students of Oulu University of Applied Sciences' degree programs could also be compared.