Sijaisautotoiminnan prosessin kehittäminen
Mattila, Tuomas (2019)
Mattila, Tuomas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722873
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä yhdessä Loimaan Laatuauto Oy:n kanssa. Loimaan Laatuauto on täyden palvelun autotalo ja tässä työssä keskitytään yrityksen sijaisautotoiminnan prosessin kehittämiseen.
Työn tarkoituksena oli kehittää yrityksen sijaisautotoiminnan prosessia selkeämmäksi ja tehokkaammaksi samalla parantaen sekä asiakkaiden että henkilökunnan tyytyväisyyttä. Tehtävänanto tuli kohdeyritykseltä, joten prosessin kehittäminen koettiin tärkeäksi ja tarpeelliseksi. Tämän hetkisen prosessin ongelmaksi koetaan, ettei sijaisautojen käsittelyyn ole selkeää toimintatapaa, josta aiheutuu lisätyötä työntekijöille ja kustannuksia yritykselle.
Työn viitekehityksen aihealueiksi valittiin prosessien hallinta ja kehittäminen sekä muutosjohtaminen. Teoriaosuudessa on esitelty myös työn aikana käytetyt kehitys- ja tutkimusmenetelmät. Kehitystyö aloitettiin tekemällä nykytilakartoitus haastattelemalla kohdeyrityksen työntekijöitä ja luomalla niiden pohjalta SWOT-analyysi sekä blueprint-prosessikaavio sijaisautotoiminnan tämän hetkisestä prosessista. Prosessikuvauksessa huomioitiin prosessin eri vaiheet kaikkien prosessiin osallistuvien osapuolien näkökulmasta.
Opinnäytetyön lopputuloksena esiteltiin kohdeyritykselle kehitysideat sijaisautotoiminnan prosessin parantamiseksi. Keskeisimmät prosessiin tehdyt muutokset ovat sijaisautojen määrän rajaaminen tiettyyn joukkoon sekä varauskalenterin luominen jokaiselle sijaisautolle. Uudistuksien ansiosta sijaisautojen liikkeitä pystytään seuraaman ja valvomaan tarkemmin ja helpommin. Kaikki kehitysideat otettiin hyvin vastaan kohdeyrityksessä ja niiden testauksesta ja edelleen kehittämisestä on jo sovittu kohdeyrityksen kanssa.
Työn tarkoituksena oli kehittää yrityksen sijaisautotoiminnan prosessia selkeämmäksi ja tehokkaammaksi samalla parantaen sekä asiakkaiden että henkilökunnan tyytyväisyyttä. Tehtävänanto tuli kohdeyritykseltä, joten prosessin kehittäminen koettiin tärkeäksi ja tarpeelliseksi. Tämän hetkisen prosessin ongelmaksi koetaan, ettei sijaisautojen käsittelyyn ole selkeää toimintatapaa, josta aiheutuu lisätyötä työntekijöille ja kustannuksia yritykselle.
Työn viitekehityksen aihealueiksi valittiin prosessien hallinta ja kehittäminen sekä muutosjohtaminen. Teoriaosuudessa on esitelty myös työn aikana käytetyt kehitys- ja tutkimusmenetelmät. Kehitystyö aloitettiin tekemällä nykytilakartoitus haastattelemalla kohdeyrityksen työntekijöitä ja luomalla niiden pohjalta SWOT-analyysi sekä blueprint-prosessikaavio sijaisautotoiminnan tämän hetkisestä prosessista. Prosessikuvauksessa huomioitiin prosessin eri vaiheet kaikkien prosessiin osallistuvien osapuolien näkökulmasta.
Opinnäytetyön lopputuloksena esiteltiin kohdeyritykselle kehitysideat sijaisautotoiminnan prosessin parantamiseksi. Keskeisimmät prosessiin tehdyt muutokset ovat sijaisautojen määrän rajaaminen tiettyyn joukkoon sekä varauskalenterin luominen jokaiselle sijaisautolle. Uudistuksien ansiosta sijaisautojen liikkeitä pystytään seuraaman ja valvomaan tarkemmin ja helpommin. Kaikki kehitysideat otettiin hyvin vastaan kohdeyrityksessä ja niiden testauksesta ja edelleen kehittämisestä on jo sovittu kohdeyrityksen kanssa.