LaaSin asema HR-työkaluna
Väyrynen, Onni (2019)
Väyrynen, Onni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722921
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Leadership as a Service vastaa asiakkaiden uudistuneisiin organisatorisiin tarpeisiin ja mitkä asiat erottavat Leadership as a Servicen kilpailijoistaan. Toisin sanoen opinnäytetyön tarkoituksena oli Leadership as a Servicen tämän hetkisen markkina-aseman selvittäminen.
Työtä varten hyödynnettiin laadullisia menetelmiä, joiden avulla kerättiin tietoa asiakastarpeista sekä työkalun suorituskyvystä ja markkinasta työn kirjoitushetkellä. Leadership as a Servicen ja sen kaltaisten toimijoiden voidaan katsoa olevan pre-market vaiheessa, eli vaiheessa, jossa varsinaisia stabiileja markkinoita ei tuotteelle ole vielä syntynyt. Näin ollen työssä käytiin läpi syitä uusien organisatoristen tarpeiden synnylle. Koska kyseessä on henkilöstöhallinnon toimintoja ja johtamisfilosofiaa muuttava työkalu, nähtiin työn kannalta oleelliseksi määritellä henkilöstöhallinto sekä henkilöstöhallintoon klassisesti yhdistettävät toiminnot.
Työssä hyödynnettiin yrityksessä aikaisemmin tehtyjä asiakashaastatteluja, joiden tarkoituk-sena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyys tuotteeseen sekä sen erilaisia käyttötapoja. Tämän lisäksi työtä varten haastateltiin Leadership as a Servicen operatiivista johtajaa ja toimitusjohtajaa. Työtä varten hyödynnettiin Laatutalo, eli QFD-menetelmää arvailun vähentämiseksi ja esitettyjen asioiden korrelaatio- riippuvuussuhteiden havainnollistamiseksi.
Työssä tarkasteltiin Leadership as a Servicen markkina-asemaa. Markkina-asemaa tarkasteltiin sekä asiakasnäkökulmasta että kilpailijanäkökulmasta.
Tehtyyn tutkimukseen perustuen, Leadership as a Service tarvitsee vielä lisäkehitystä tiet- tyihin osa-alueisiin, mutta sen kehitys on menossa oikeaan suuntaan. Operatiivisen johtajan ja toimitusjohtajan jakama visio vaikuttaa relevantilta ja erilaiselta, kilpailijoihin verrattuna. Asiakkaiden tarpeet puolestaan ovat pitkälti hyvin yksinkertaisia, johtuen työkalun monimuotoisista käyttömenetelmistä. Tämä puolestaan osoittaa kasvavan tarpeen tuotteen arvolupauksen kirkastamisesta asiakkaille. Koska työ toteutettiin puhtaasti laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntämällä, ei työssä esitettyjä tuloksia tule pitää absoluuttisina totuuksina vaan enemmänkin suuntaa antavina arvioina.
Työtä varten hyödynnettiin laadullisia menetelmiä, joiden avulla kerättiin tietoa asiakastarpeista sekä työkalun suorituskyvystä ja markkinasta työn kirjoitushetkellä. Leadership as a Servicen ja sen kaltaisten toimijoiden voidaan katsoa olevan pre-market vaiheessa, eli vaiheessa, jossa varsinaisia stabiileja markkinoita ei tuotteelle ole vielä syntynyt. Näin ollen työssä käytiin läpi syitä uusien organisatoristen tarpeiden synnylle. Koska kyseessä on henkilöstöhallinnon toimintoja ja johtamisfilosofiaa muuttava työkalu, nähtiin työn kannalta oleelliseksi määritellä henkilöstöhallinto sekä henkilöstöhallintoon klassisesti yhdistettävät toiminnot.
Työssä hyödynnettiin yrityksessä aikaisemmin tehtyjä asiakashaastatteluja, joiden tarkoituk-sena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyys tuotteeseen sekä sen erilaisia käyttötapoja. Tämän lisäksi työtä varten haastateltiin Leadership as a Servicen operatiivista johtajaa ja toimitusjohtajaa. Työtä varten hyödynnettiin Laatutalo, eli QFD-menetelmää arvailun vähentämiseksi ja esitettyjen asioiden korrelaatio- riippuvuussuhteiden havainnollistamiseksi.
Työssä tarkasteltiin Leadership as a Servicen markkina-asemaa. Markkina-asemaa tarkasteltiin sekä asiakasnäkökulmasta että kilpailijanäkökulmasta.
Tehtyyn tutkimukseen perustuen, Leadership as a Service tarvitsee vielä lisäkehitystä tiet- tyihin osa-alueisiin, mutta sen kehitys on menossa oikeaan suuntaan. Operatiivisen johtajan ja toimitusjohtajan jakama visio vaikuttaa relevantilta ja erilaiselta, kilpailijoihin verrattuna. Asiakkaiden tarpeet puolestaan ovat pitkälti hyvin yksinkertaisia, johtuen työkalun monimuotoisista käyttömenetelmistä. Tämä puolestaan osoittaa kasvavan tarpeen tuotteen arvolupauksen kirkastamisesta asiakkaille. Koska työ toteutettiin puhtaasti laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntämällä, ei työssä esitettyjä tuloksia tule pitää absoluuttisina totuuksina vaan enemmänkin suuntaa antavina arvioina.