Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Videopelituotanto: Konseptitaiteen ja promotaiteen väliset erot

Mäkirinta, Tiia (2019)

 
Avaa tiedosto
Mäkirinta_Tiia.pdf (62.91Mt)
Lataukset: 


Mäkirinta, Tiia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722925
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään konseptitaiteen ja promotaiteen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä videopelituotannossa. Tätä tutkitaan kirjallisuuden sekä internetistä löytyneiden artikkeleiden avuin. Työssä käydään läpi konseptitaiteen eri vaiheita ja promotaiteesta selvitetään sen funktio ja minkälaiset taidemuodot kuuluvat kyseiseen kategoriaan. Konseptitaide ja promotaide käsitellään ensin yleiseltä kannalta ennen siirtymistä videopelituotannon puolelle. Tämän jälkeen käydään läpi työn toiminnallinen osuus minkä tarkoituksena on saada harjoitusta sekä parempi kuva aiheesta työelämän kannalta. Tämä toiminnallinen osuus on myös työn suurin osuus ja se sisältää kokoelman konseptitaidetta ja promotaidekuvan jotka on luotu kuvitteelliseen peliin. Toiminnallisen osuuden tarkoituksena on syventyä ja tutustua konsepti- ja promotaiteeseen paremmin.

Konseptitaide on karkeaa, nopeasti tuotettua taidetta, jonka tarkoituksena on viestiä asia
(esimerkiksi pelin tunnelma tai tyyli) visuaalisin keinoin. Konseptitaide on luonnostelua eikä
viimeisteltyä taidetta, sillä ideana on tuottaa paljon lyhyessä ajassa. Promotaide sen sijaan
on viimeisteltyä taidetta ja vaikka siitä löytyvää informaatiota on vähän, sen tarkoitus tulee
kuitenkin selväksi. Promotaiteen tarkoituksena on myydä tuotetta, esimerkiksi juuri peliä.

Kuvitteellisen pelin konseptitaiteen suhteen ilmenee ongelmia, kuten jokaisen vaiheen muistamisessa. Hankaluuksia aiheuttavat myös väriasiat sekä ajankäyttö. Konseptien tekeminen antaa kuitenkin erinomaisen pohjan, minkä ansiosta promokuvan tekeminen sujuu konseptointia sujuvammin ja ote piirtämiseen on varmempi.

Toiminnallinen osuus antaa parhaimman kuvan konseptitaiteen ja promotaiteen eroista ja
eri vaiheista. Tekemällä näkee mitä näiden osien tekeminen vaatii ja miten esimerkiksi konseptitaiteella rakennetaan tie kohti valmista tuotetta ja tätä myyvää promotaidetta. Konseptitaiteen ja promotaiteen väliset erot ovat selvät, mutta yhtäläisyyksiäkin löytyy. Promotaiteella tehdään lopulliseen muotoonsa se, mitä konseptitaiteella yritetään viestiä. Konseptitaide on tämän prosessin luonnosteluosa, kun taas promotaide esittelee valmiin version.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste