Yrittäjien kokemuksia resilienssistä
Autio, Tanja; Kuosmanen, Mirva; Peiramo, Jenni (2019)
Autio, Tanja
Kuosmanen, Mirva
Peiramo, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823057
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena on kuvata yrittäjien resilienssiin liittyviä kokemuksia mikro- ja pienyrityksissä. Lisäksi tarkoituksena on kehittää työtapoja resilienssin vahvistamiseen yrityksen kehittämisessä. Tutkimuksellisessa kehittämistyössä vastataan seuraavaan kysymykseen: mitä resilienssi on mikro- ja pienyritysten yrittäjien kokemana?
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on tuottaa tietoa yrittäjien resilienssin kokemuksista hankkeessa mukana olevissa oululaisissa mikro- ja pienyrityksissä. Kehittämisosiossa pyritään tuotetun tiedon perusteella löytämään keinoja resilienssin hyödyntämiseen yrityksen kehittämisessä ja muutostilanteissa.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin osana Pysytään pinnalla-hanketta, jonka päätavoitteena on mikro- ja pk-yritysten tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen organisaation ja yksilön muutoskyvykkyyttä kasvattamalla.
Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on resilienssin käsite. Resilienssi tarkoittaa selviytymistä vastoinkäymisistä huolimatta. Nostamme tutkimuksessamme resilienssiä tukevaksi käsitteeksi volition eli toimeenpanokyvykkyyden. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineistokeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastatteluun osallistujat valittiin Pysytään pinnalla-hankeen kohdeyrityksistä ja muista Pohjois-Pohjanmaan mikro- ja pk- yrityksistä.
Tutkimuksen keskeisten tulosten mukaan yrittäjien resilienssiin vaikuttivat seuraavat tekijät: 1. yksilölliset ominaisuudet, kuten usko omaan tekemiseen, osaamiseen ja visioon, sisäänrakennettu motivaatio, luottamus omaan intuitioon ja kokemukseen tuomaan osaamiseen, positiivisuus, luovuus, itsenäisyys ja sosiaaliset taidot 2. Yrityksen johtaminen ja yrityskulttuuri, kuten osaava henkilöstö ja osaamisen tunnistaminen, vastuun jakaminen, osaamisen kehittäminen ja tyytyväiset asiakkaat 3. Verkostot, kuten ammatilliset verkostot ja läheisverkostot 4. yhteiskunnan ja työelämän murros, kuten digitalisaatio ja verkkokauppa.
Tutkimukseen liittyvä kehittämisosio sisälsi kehittämis- työpajan, jossa esiteltiin työkalu yritysten resilienssin edistämiseksi. Työkalun avulla voidaan jäsentää muutoksen eri vaiheita ja sen avulla muutoksesta voi tulla ymmärrettävämpi, hallittavampi ja mielekkäämpi. Lisäksi työkalu osallistaa yrityksen henkilöstön muutokseen ja ohjaa strategian laadintaan. Tätä kautta muutokseen on helpompaa motivoitua ja volition avulla saada muutos aikaan.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on tuottaa tietoa yrittäjien resilienssin kokemuksista hankkeessa mukana olevissa oululaisissa mikro- ja pienyrityksissä. Kehittämisosiossa pyritään tuotetun tiedon perusteella löytämään keinoja resilienssin hyödyntämiseen yrityksen kehittämisessä ja muutostilanteissa.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin osana Pysytään pinnalla-hanketta, jonka päätavoitteena on mikro- ja pk-yritysten tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen organisaation ja yksilön muutoskyvykkyyttä kasvattamalla.
Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on resilienssin käsite. Resilienssi tarkoittaa selviytymistä vastoinkäymisistä huolimatta. Nostamme tutkimuksessamme resilienssiä tukevaksi käsitteeksi volition eli toimeenpanokyvykkyyden. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineistokeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastatteluun osallistujat valittiin Pysytään pinnalla-hankeen kohdeyrityksistä ja muista Pohjois-Pohjanmaan mikro- ja pk- yrityksistä.
Tutkimuksen keskeisten tulosten mukaan yrittäjien resilienssiin vaikuttivat seuraavat tekijät: 1. yksilölliset ominaisuudet, kuten usko omaan tekemiseen, osaamiseen ja visioon, sisäänrakennettu motivaatio, luottamus omaan intuitioon ja kokemukseen tuomaan osaamiseen, positiivisuus, luovuus, itsenäisyys ja sosiaaliset taidot 2. Yrityksen johtaminen ja yrityskulttuuri, kuten osaava henkilöstö ja osaamisen tunnistaminen, vastuun jakaminen, osaamisen kehittäminen ja tyytyväiset asiakkaat 3. Verkostot, kuten ammatilliset verkostot ja läheisverkostot 4. yhteiskunnan ja työelämän murros, kuten digitalisaatio ja verkkokauppa.
Tutkimukseen liittyvä kehittämisosio sisälsi kehittämis- työpajan, jossa esiteltiin työkalu yritysten resilienssin edistämiseksi. Työkalun avulla voidaan jäsentää muutoksen eri vaiheita ja sen avulla muutoksesta voi tulla ymmärrettävämpi, hallittavampi ja mielekkäämpi. Lisäksi työkalu osallistaa yrityksen henkilöstön muutokseen ja ohjaa strategian laadintaan. Tätä kautta muutokseen on helpompaa motivoitua ja volition avulla saada muutos aikaan.