Artic-raitiovaunujen kuukausihuoltoprosessin kehittäminen
Murto-Koivisto, Atte (2019)
Murto-Koivisto, Atte
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823060
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli kehittää Transtech Oy:n raitiovaunujen kuukausihuoltoprosessia Lean-menetelmillä. Lisäksi tavoitteena oli luoda vakioitu toimintamalli kuukausihuoltoprosessista sekä lisätä huoltohenkilöstön tietämystä Lean-periaatteista ja -menetelmistä. Insinöörityön oli tarkoitus toimia pilottiprojektina Transtech Oy:n huoltotoiminnan jatkuvan parantamisen kulttuurin edistämiseksi.
Huoltoprosessin kehittäminen aloitettiin pilottiprojektiin osallistuneiden henkilöiden Lean-koulutuksella. Kuukausihuoltoprosessin työvaiheiden osuudet läpimenoajasta kartoitettiin nykytilanteen kartoitusmittauksessa. Tämän pohjalta laadittiin arvovirtakartoitus, jossa selvitettiin prosessin arvoa tuottavat ja arvoa tuottamattomat vaiheet. Arvoa tuottamattomien vaiheiden osuutta läpimenosta pyrittiin vähentämään laatimalla vakioitu toimintamalli kuukausihuoltoprosessista sekä suunnittelemalla arvoa tuottamattomia vaiheita eliminoivia toimenpiteitä. Suunnitellut toimenpiteet sisälsivät pitkän ja lyhyen aikavälin muutoksia. Uutta toimintamallia pilotoitiin kuukausihuollossa ja pilotista toteutettiin kartoitusmittaus.
Uuden toimintamallin kartoitusmittauksen tuloksia verrattiin nykytilanteen kartoitusmittauksen tuloksiin. Arvoa tuottavan työn osuus oli kasvanut n. 13 % sekä lyhentänyt käytettyä työaikaa n. 53 % ja nopeuttanut läpimenoaikaa n. 51 %. Tuloksissa oli huomioitu keskeneräisten kehitystoimenpiteiden arvioituja vaikutuksia niiden toteuduttua.
Pilottiprojektin kokemukset osoittivat Lean-kehitysmenetelmien soveltuvan hyvin raitiovaunujen huoltotoimintaan. Huoltohenkilöstö oli motivoitunutta kehittämään prosesseja ja toimintatapoja sekä oppimaan Lean-menetelmistä ja -periaatteista. Jatkuvan parantamisen kulttuurin ylläpitämiseksi on tärkeää jatkaa henkilöstön kouluttamista Lean-ajattelumalliin sekä jatkaa prosessien kehittämistä pilottiprojektin jälkeenkin.
Huoltoprosessin kehittäminen aloitettiin pilottiprojektiin osallistuneiden henkilöiden Lean-koulutuksella. Kuukausihuoltoprosessin työvaiheiden osuudet läpimenoajasta kartoitettiin nykytilanteen kartoitusmittauksessa. Tämän pohjalta laadittiin arvovirtakartoitus, jossa selvitettiin prosessin arvoa tuottavat ja arvoa tuottamattomat vaiheet. Arvoa tuottamattomien vaiheiden osuutta läpimenosta pyrittiin vähentämään laatimalla vakioitu toimintamalli kuukausihuoltoprosessista sekä suunnittelemalla arvoa tuottamattomia vaiheita eliminoivia toimenpiteitä. Suunnitellut toimenpiteet sisälsivät pitkän ja lyhyen aikavälin muutoksia. Uutta toimintamallia pilotoitiin kuukausihuollossa ja pilotista toteutettiin kartoitusmittaus.
Uuden toimintamallin kartoitusmittauksen tuloksia verrattiin nykytilanteen kartoitusmittauksen tuloksiin. Arvoa tuottavan työn osuus oli kasvanut n. 13 % sekä lyhentänyt käytettyä työaikaa n. 53 % ja nopeuttanut läpimenoaikaa n. 51 %. Tuloksissa oli huomioitu keskeneräisten kehitystoimenpiteiden arvioituja vaikutuksia niiden toteuduttua.
Pilottiprojektin kokemukset osoittivat Lean-kehitysmenetelmien soveltuvan hyvin raitiovaunujen huoltotoimintaan. Huoltohenkilöstö oli motivoitunutta kehittämään prosesseja ja toimintatapoja sekä oppimaan Lean-menetelmistä ja -periaatteista. Jatkuvan parantamisen kulttuurin ylläpitämiseksi on tärkeää jatkaa henkilöstön kouluttamista Lean-ajattelumalliin sekä jatkaa prosessien kehittämistä pilottiprojektin jälkeenkin.