Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lapsen motorista oppimista edistävän toimintatavan kehittäminen Kannelmäen varhaiskasvatuksessa

Vornanen, Veera (2019)

 
Avaa tiedosto
vornanen.veera.pdf (1.067Mt)
Lataukset: 


Vornanen, Veera
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823079
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää toimintatapaa lapsen motorisen oppimisen edistämiseksi Kannelmäen varhaiskasvatusyksikössä. Tutkimuksellisen kehittämistyöni tuotoksena muodostui kuvaus toimintatavan ydintekijöistä lapsen motorisen oppimisen edistämiseksi varhaiskasvatuksessa.

Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin käyttäen toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Aineiston keruu eteni kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa varhaiskasvatuksen ammattilaiset havainnoivat havainnointilomakkeiden avulla omaa toimintaansa kahden viikon ajan. Tämä tiedonkeruu vastasi kehittämistehtävään, mitä on ammattilaisten toiminta lapsen motorisen oppimisen edistämiseksi varhaiskasvatuksessa ammattilaisten näkökulmasta. Toisessa vaiheessa varhaiskasvatuksen ammattilaisille järjestettiin ryhmäkeskustelutilaisuus, joka toteutettiin learning cafe-menetelmää hyödyntäen. Ryhmäkeskustelussa kerätty aineisto vastasi kehittämistehtävään mitä on ammattilaisten toiminta tulevaisuudessa motorisen oppimisen edistämiseksi ammattilaisten näkökulmasta. Kolmannessa vaiheessa vanhemmille järjestettiin ryhmämuotoinen teemahaastattelu. Vanhempien ryhmähaastattelussa kerätty aineisto vastasi kehittämistehtävään mitä on varhaiskasvatuksen ja vanhempien yhteistoiminta motorisen oppimisen edistämiseksi vanhempien näkökulmasta. Kaikki aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Toimintatavan ydintekijät ovat ammattitaitoinen henkilökunta, mahdollisuuden tarjoaminen lapselle liikkua runsaasti eri ympäristöissä ja motorisen kehityksen havainnointi. Ydintekijöitä ovat myös tarkoitukseen sopivat liikuntavälineet, vuorovaikutus ammattilaisten ja vanhempien välillä sekä vanhempien ja lasten osallisuuden mahdollistaminen. Vanhempien ja ammattilaisten yhteistoimintaa tukee avoin ja aktiivinen vuorovaikutus, jossa hyödynnetään MOQT-lomaketta. Yhteistoimintaa tukee aktiivinen vuoropuhelu, joka mahdollistaa jatkuvuuden varhaiskasvatuksen ja kodin välille.

Tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa Helsingissä ja koko Suomessa. Vaikka kuvaus on tuotettu lapsen motorisen oppimisen edistämiseksi, vaikuttavat ydintekijöiden kehittäminen myönteisesti varhaiskasvatuksen toimintaan myös laajemmin. Vanhempien ja ammattilaisten yhteistoimintaa tulee tukea ja tehdä motorista oppimista edistävä toiminta näkyväksi. Lapsen onnistumisista iloitaan ja innostutaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste