Opiskelijoiden kokemuksia digiopiskelusta sekä sen vaikutuksista hyvinvointiin ja terveyteen
Mensola, Sofia; Hurme, Paula (2019)
Mensola, Sofia
Hurme, Paula
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823096
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia digiopiskelusta sekä sen hyvinvointi- ja terveysvaikutuksista. Tavoitteena on tuottaa tietoa nykyisille ja tuleville ammattikorkeakouluopiskelijoille, sekä koulutusten suunnittelijoille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin e-lomakkeen avulla. E-lomake lähetettiin kolmen eri vuosikurssin sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyö sisältää teoriapohjan sekä analysoidun aineiston. E-lomake keskittyi lähinnä verkko-opiskeluun ja sen hyvinvointi ja terveysvaikutuksiin. Aikaisemmista tutkimuksista saatiin opinnäytetyöhön laajemmin tietoa erilaisista digitaalisista oppimismenetelmistä. Tietoa opinnäytetyön teoriapohjaan haettiin kotimaisista ja kansainvälisistä tietokannoista. E-lomakkeista saatu informaatio analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Analyysissä otettiin huomioon vain tutkimuskysymyksiin vastaavat tiedonantajien vastaukset.
E-lomakkeeseen vastasi 23 sairaanhoitajaopiskelijaa, joista suurin osa on opintojensa keskivaiheilla. Keskeisinä positiivisina tuloksina saatiin opiskelijoiden kokemuksia opintoaikataulun suunnittelun vapaudesta ja verkko-opiskelun itsenäisyydestä, sekä vapaa-ajan riittävyydestä omiin harrastuksiin. Negatiivisina tuloksina ilmenee verkko-opiskelun tuoma vastuu oman opintoaikataulun suunnittelussa sekä tietokoneella työskentelystä aiheutuvat fyysiset oireet.
Johtopäätöksenä voidaan päätellä, että positiivisten kokemusten lisäksi, opiskelijat kokevat digiopiskelulla olevan paljon negatiivisia vaikutuksia. Tässä tulee kuitenkin huomioida pieni, vain 23 tiedonantajan, otanta. Tuloksia voidaan hyödyntää tulevien verkkokurssien suunnittelussa sekä tulevien tutkimusten tietopohjana.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin e-lomakkeen avulla. E-lomake lähetettiin kolmen eri vuosikurssin sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyö sisältää teoriapohjan sekä analysoidun aineiston. E-lomake keskittyi lähinnä verkko-opiskeluun ja sen hyvinvointi ja terveysvaikutuksiin. Aikaisemmista tutkimuksista saatiin opinnäytetyöhön laajemmin tietoa erilaisista digitaalisista oppimismenetelmistä. Tietoa opinnäytetyön teoriapohjaan haettiin kotimaisista ja kansainvälisistä tietokannoista. E-lomakkeista saatu informaatio analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Analyysissä otettiin huomioon vain tutkimuskysymyksiin vastaavat tiedonantajien vastaukset.
E-lomakkeeseen vastasi 23 sairaanhoitajaopiskelijaa, joista suurin osa on opintojensa keskivaiheilla. Keskeisinä positiivisina tuloksina saatiin opiskelijoiden kokemuksia opintoaikataulun suunnittelun vapaudesta ja verkko-opiskelun itsenäisyydestä, sekä vapaa-ajan riittävyydestä omiin harrastuksiin. Negatiivisina tuloksina ilmenee verkko-opiskelun tuoma vastuu oman opintoaikataulun suunnittelussa sekä tietokoneella työskentelystä aiheutuvat fyysiset oireet.
Johtopäätöksenä voidaan päätellä, että positiivisten kokemusten lisäksi, opiskelijat kokevat digiopiskelulla olevan paljon negatiivisia vaikutuksia. Tässä tulee kuitenkin huomioida pieni, vain 23 tiedonantajan, otanta. Tuloksia voidaan hyödyntää tulevien verkkokurssien suunnittelussa sekä tulevien tutkimusten tietopohjana.