Sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma: TAUKO Design Oy
Piiroinen, Noora (2019)
Piiroinen, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823085
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa ekologisen ja eettisen vaatemerkin markkinointiviestintäkampanja sosiaalisessa mediassa TAUKO Design Oy:lle. Kampanjan aiheena oli esitellä kevään 2019 vaatemallisto yleisölle. Yritys myy tuotteita verkkokaupan lisäksi fyysisesti Suomessa ja Euroopassa.
Markkinointiviestintäsuunnitelman ja sen pohjalta toteutetun kampanjan tavoitteena oli saada TAUKOlle tunnettuutta ja parantaa yrityksen näkyvyyttä uusien asiakkaiden keskuudessa, sitouttaa sen vakituisia asiakkaita sekä saada uusia ostajia ja seuraajia, sekä saada liikennettä yrityksen nettisivulle ja vahvistaa sen brändiä. Kampanjalla pyrittiin kokeilemaan kampanjamuotoista markkinointia ja löytämään suunnitelmallisempaa tapaa tehdä mainontaa yrityksessä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli lyhyesti muodin toimialaa ja markkinoita, verkkokauppaa ja ekologisuutta kilpailukeinona. Teoriaosuudessa käsiteltiin kampanjamuotoisen markkinointiviestintäsuunnitelman rakentamista ja suunnitelmaan vaikuttavia, vuoden kiertoon liittyviä trendejä. Pääosin teoreettinen viitekehys keskittyi mainoskampanjan luomiseen Facebookin mainostenhallinnassa. Mainontaa Facebookissa tarkasteltiin hyvien mainostekstien sekä tulosten mittaamisen ja tulkitsemisen kautta. Teoriaosuudessa tutustuttiin tärkeimpään termistöön sekä seurannan ja analysoinnin työkaluihin. Työn empiriaosiossa hyödynnettiin teoriaosion tietoja, ja tulos oli sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma ja kampanjan toteutus keväällä 2019.
Kampanjan onnistumista analysointiin sen päättymisen jälkeen Facebookin tarjoamilla mainonnan mittareilla, joista tärkeimpiä olivat tulokset, kattavuus, linkin klikkausprosentti ja tuhannen näyttökerran keskikustannus. Kampanjaa vertailtiin lisäksi edellisen vuoden 2018 mainontaan niiltä osin, kuin se oli mahdollista, sekä tehtiin suppeahko kilpailija-analyysi. Johtopäätöksissä arvioitiin mainoskampanjan onnistumista ja kehityskohteita jatkoa ajatellen.
Markkinointiviestintäsuunnitelman ja sen pohjalta toteutetun kampanjan tavoitteena oli saada TAUKOlle tunnettuutta ja parantaa yrityksen näkyvyyttä uusien asiakkaiden keskuudessa, sitouttaa sen vakituisia asiakkaita sekä saada uusia ostajia ja seuraajia, sekä saada liikennettä yrityksen nettisivulle ja vahvistaa sen brändiä. Kampanjalla pyrittiin kokeilemaan kampanjamuotoista markkinointia ja löytämään suunnitelmallisempaa tapaa tehdä mainontaa yrityksessä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli lyhyesti muodin toimialaa ja markkinoita, verkkokauppaa ja ekologisuutta kilpailukeinona. Teoriaosuudessa käsiteltiin kampanjamuotoisen markkinointiviestintäsuunnitelman rakentamista ja suunnitelmaan vaikuttavia, vuoden kiertoon liittyviä trendejä. Pääosin teoreettinen viitekehys keskittyi mainoskampanjan luomiseen Facebookin mainostenhallinnassa. Mainontaa Facebookissa tarkasteltiin hyvien mainostekstien sekä tulosten mittaamisen ja tulkitsemisen kautta. Teoriaosuudessa tutustuttiin tärkeimpään termistöön sekä seurannan ja analysoinnin työkaluihin. Työn empiriaosiossa hyödynnettiin teoriaosion tietoja, ja tulos oli sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma ja kampanjan toteutus keväällä 2019.
Kampanjan onnistumista analysointiin sen päättymisen jälkeen Facebookin tarjoamilla mainonnan mittareilla, joista tärkeimpiä olivat tulokset, kattavuus, linkin klikkausprosentti ja tuhannen näyttökerran keskikustannus. Kampanjaa vertailtiin lisäksi edellisen vuoden 2018 mainontaan niiltä osin, kuin se oli mahdollista, sekä tehtiin suppeahko kilpailija-analyysi. Johtopäätöksissä arvioitiin mainoskampanjan onnistumista ja kehityskohteita jatkoa ajatellen.