Asiakaspohjaiset videotuotantoprojektit
Halonen, Noora (2011)
Halonen, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102142292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102142292
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tarkastella kolmen erilaisen videotuotannon työvaiheita ja selvittää työtapojen eroavaisuuksia oppilaitoksen ja ammattimaisen
tuotannon välillä. Videotuotannot toteutettiin yhteistyössä oppilaitoksen ja kolmen eri asiakkaan kanssa. Insinöörityön videotuotannot olivat Mikrobiologinen näytteenotto
-videot, Hiihtoloma Slovakiassa -mainosvideo ja jälkikäsittelylaitteiden markkinointivideot.
Mikrobiologinen näytteenotto -videot kertovat oikeaoppisista näytteenottotavoista eri tauteja epäiltäessä. Tarkoituksena on antaa tietoa näytteenotoista niin alaa opiskeleville opiskelijoille kuin jo työelämässä oleville näytteenottajille. Hiihtoloma Slovakiassa on mainosvideo, joka on tarkoitettu mainostamaan yrityksen järjestämiä
matkoja Slovakiaan. Videolla seurataan hiihtolomalaisia Slovakiassa ja heidän edesottamuksiaan matkan aikana. Markkinointivideot käsittelevät graafisen alan
yrityksen myymiä painotuotteiden jälkikäsittelylaitteita ja niiden käyttöä.
Insinöörityössä esitellään näiden kolmen erityyppisen tuotannon työvaiheet esituotannosta jälkituotantoon ja pohditaan, miten videotuotannon suunnittelu ja
toteuttaminen olisi mahdollisimman sujuvaa. Esituotannossa työvaiheet ideasta käsikirjoitukseen vaativat pitkäjänteistä suunnittelua, joka on pohjana koko tuotannolle. Tuotannossa noudatetaan suunnitelmia mahdollisimman tarkoin taiteellista näkökulmaa kuitenkaan unohtamatta. Valaisu, äänitys ja kameran liikkeet luovat yhdessä raakamateriaalin, jota jälkituotannossa muokataan. Editointi, äänen muokkaus, musiikki ja asiakkaan haluamaan formaattiin tehty video päättää videotuotannon kaaren.
Ero oppilaitoksen ja yrityselämän välillä on joissakin tuotannon vaiheissa merkittävä. Esituotannon tarkat suunnitelmat ja nopea tuotantotahti erottavat oppilaitoksen
ammattimaisesta videotuotannosta. Kokonaisuutena oppilaitos antaa opiskelijalle kuitenkin hyvät valmiudet työelämän tuotantoihin siirryttäessä.
tuotannon välillä. Videotuotannot toteutettiin yhteistyössä oppilaitoksen ja kolmen eri asiakkaan kanssa. Insinöörityön videotuotannot olivat Mikrobiologinen näytteenotto
-videot, Hiihtoloma Slovakiassa -mainosvideo ja jälkikäsittelylaitteiden markkinointivideot.
Mikrobiologinen näytteenotto -videot kertovat oikeaoppisista näytteenottotavoista eri tauteja epäiltäessä. Tarkoituksena on antaa tietoa näytteenotoista niin alaa opiskeleville opiskelijoille kuin jo työelämässä oleville näytteenottajille. Hiihtoloma Slovakiassa on mainosvideo, joka on tarkoitettu mainostamaan yrityksen järjestämiä
matkoja Slovakiaan. Videolla seurataan hiihtolomalaisia Slovakiassa ja heidän edesottamuksiaan matkan aikana. Markkinointivideot käsittelevät graafisen alan
yrityksen myymiä painotuotteiden jälkikäsittelylaitteita ja niiden käyttöä.
Insinöörityössä esitellään näiden kolmen erityyppisen tuotannon työvaiheet esituotannosta jälkituotantoon ja pohditaan, miten videotuotannon suunnittelu ja
toteuttaminen olisi mahdollisimman sujuvaa. Esituotannossa työvaiheet ideasta käsikirjoitukseen vaativat pitkäjänteistä suunnittelua, joka on pohjana koko tuotannolle. Tuotannossa noudatetaan suunnitelmia mahdollisimman tarkoin taiteellista näkökulmaa kuitenkaan unohtamatta. Valaisu, äänitys ja kameran liikkeet luovat yhdessä raakamateriaalin, jota jälkituotannossa muokataan. Editointi, äänen muokkaus, musiikki ja asiakkaan haluamaan formaattiin tehty video päättää videotuotannon kaaren.
Ero oppilaitoksen ja yrityselämän välillä on joissakin tuotannon vaiheissa merkittävä. Esituotannon tarkat suunnitelmat ja nopea tuotantotahti erottavat oppilaitoksen
ammattimaisesta videotuotannosta. Kokonaisuutena oppilaitos antaa opiskelijalle kuitenkin hyvät valmiudet työelämän tuotantoihin siirryttäessä.