Real-time Physics Simulation
Parkkulainen, Erkki (2019)
Parkkulainen, Erkki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823298
Tiivistelmä
Työn tarkoitus on toteuttaa 3D-fysiikkamoottori, jota voi käyttää reaaliaikaisissa grafiikkasovelluksissa kuten peleissä ja muissa simulaatioissa, joissa riittää approksimaatio fysiikasta. Fysiikkamoottorin lisäksi kehitetään OpenGL-pohjainen grafiikkakirjasto fysiikkamoottorin testausta ja visualisointia varten.
Työ kattaa fysiikkasimulaation perusteet, integroinnin, törmäysten havaitsemisen ja niiden käsittelyn. Nämä toteutetaan kirjastoiksi, joita voidaan käyttää muista sovelluksista. Lisäksi työ myös käsittelee työn tekemiseen käytetyt työkalut.
Työn tuloksena tuotettiin minimaalinen grafiikkakirjasto ja fysiikkamoottori, kuten oli suunniteltu.
Työ kattaa fysiikkasimulaation perusteet, integroinnin, törmäysten havaitsemisen ja niiden käsittelyn. Nämä toteutetaan kirjastoiksi, joita voidaan käyttää muista sovelluksista. Lisäksi työ myös käsittelee työn tekemiseen käytetyt työkalut.
Työn tuloksena tuotettiin minimaalinen grafiikkakirjasto ja fysiikkamoottori, kuten oli suunniteltu.