THE USE OF REVENUE MANAGMENT IN HOTEL ACCOMMODATION INDUSTRY IN EASTERN FINLAND
Ahonen, Minna (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233495
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tehtiin osaksi siksi että jatkuvasti rakennetaan uusia hotelleja ja kilpailu käy yhä raadollisemmaksi hotellien välillä ja että on enemmän vaihtohehtoja kuluttajille mistä valita. Lisäksi on jatkuva kasvu erikoistarjouksista. Myös jakelukanavia on lisätty joten johtajilla on edessään vaikea tehtävä valita jakelukanavien kesken, erityisesti Internet lisää hinta kilpailua. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville kuinka hotellit operoivat majoituksen kannattavuuden suunnittelun kanssa. Itä-Suomen alueella lisäksi kuinka hotellit segmentoivat asiakas kohderyh-mänsä. Tämän tutkimuksen tarkoitus on antaa lukijalle ajankohtaista tietoa siitä kuinka majoituksen kannattavuuden suunnittelua käytetään itäsuomalaissa hotelleissa kuin myös antaa lisä tietoa siitä kuinka hintapolitiikka, sesonkivaihtelut, ylivaraaminen, ennustaminen, kysynnän vaihtelut ja kuluttaja käyttäytyminen vaikuttavat majoituksen kannattavuuden suunnitteluun. Tutkimuksessani käytin teemahaastattelua. Nauhoitin haastattelun ja ana-lysoin sen käyttäen nauhoitusmateriaalia. Tutkimustulos osoitti että asiakas-käyttäytymisellä, sesonkivaihteluilla, kysynnänvaihteluilla on vaikutusta kaikilla kun suunnitellaan majoituksen kannattavuutta hotelissa. Tämä aihe oli itselleni mielenkiintoinen, sillä minua on aina kiehtonut tietää miten hotelli huoneiden hinnat muodostuvat. Lisäksi aiheesta ei ole paljonkaan kirjoitettu. Opiskeltuani majoituksen kannattavuutta ja sitä kuinka sitä käytetään hotelleissa. Päätin ottaa selvää kuinka sitä käytetään itäsuomalaisissa hotelleissa ja kävi toteen että tehokas majoituksen kannattavuuden suunnittelun kontrollointi lisää voittoa yritykselle. Minun tutkimuksen löydökset todistavat tämän.