Musiikkiopiston opettajan ammatillinen toimijuus
Raudasoja, Ida-Maria (2019)
Raudasoja, Ida-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923361
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen musiikkiopiston opettajien ammatillista toimijuutta subjektilähtöisestä sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Tavoitteenani oli kuvata ja ymmärtää, miten ammatillinen toimijuus tulee esille opettajan työssä. Uuden taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman uudistuttua musiikkiopiston opettajan vahva ammatillinen toimijuus korostuu, sillä se auttaa muutosten läpi. Opinnäytetyöni tärkeimmät kysymykset ovat seuraavat: Miten musiikkiopiston opettajat kokevat ammatillisen toimijuuden työssään? Mitkä asiat he kokevat ammatillista toimijuutta edistävinä ja haastavina tekijöinä? Miten musiikkiopiston opettajan ammatillinen toimijuus voidaan ilmiönä jäsentää?
Kirjoitin opinnäytetyöni tietopohjan musiikkiopiston opettajan ammatilliseen toimijuuteen, ammatilliseen identiteettiin sekä osaamispositioihin liittyen. Tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua. Metodivalintaa ohjasi tarkoitus selvittää, mitä haastatellut ajattelevat, kokevat, tuntevat ja uskovat ammatillisesta toimijuudesta. Haastateltavien joukko muodostui viidestä musiikkiopistossa työskentelevästä soiton- ja teorianopettajasta eri puolelta Suomea.
Musiikkiopiston opettajat kokivat ammatillisen toimijuuden näkyvän työssään vahvana soittotaitona ja musiikin tekemisenä, identiteettipohdintoina, käytännön tekemisenä sekä aktiivisena osallistumisena työyhteisössä. Ammatillista toimijuutta edistivät oma muusikkous, työyhteisö, kokeileva opettaminen ja oman toiminnan reflektointi. Ammatillista toimijuutta haastoivat uuden OPS:n arvioinnin muuttuminen, oppilaiden pitkäjänteinen sitoutuminen sekä yhteistyömahdollisuudet pitkien välimatkojen takia. Ammatillinen toimijuus voidaan jäsentää vahvan ja heikon toimijuuden, ammatillisten identiteettien sekä osaamispositioiden kautta.
Opinnäytetyöni on suunnattu musiikin opettamisen kanssa työskenteleville opettajille sekä musiikkipedagogiksi opiskeleville. Työni tuo esille musiikkiopiston opettajien työn sisältöjä, muutospaineita ja mahdollisuuksia.
Kirjoitin opinnäytetyöni tietopohjan musiikkiopiston opettajan ammatilliseen toimijuuteen, ammatilliseen identiteettiin sekä osaamispositioihin liittyen. Tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua. Metodivalintaa ohjasi tarkoitus selvittää, mitä haastatellut ajattelevat, kokevat, tuntevat ja uskovat ammatillisesta toimijuudesta. Haastateltavien joukko muodostui viidestä musiikkiopistossa työskentelevästä soiton- ja teorianopettajasta eri puolelta Suomea.
Musiikkiopiston opettajat kokivat ammatillisen toimijuuden näkyvän työssään vahvana soittotaitona ja musiikin tekemisenä, identiteettipohdintoina, käytännön tekemisenä sekä aktiivisena osallistumisena työyhteisössä. Ammatillista toimijuutta edistivät oma muusikkous, työyhteisö, kokeileva opettaminen ja oman toiminnan reflektointi. Ammatillista toimijuutta haastoivat uuden OPS:n arvioinnin muuttuminen, oppilaiden pitkäjänteinen sitoutuminen sekä yhteistyömahdollisuudet pitkien välimatkojen takia. Ammatillinen toimijuus voidaan jäsentää vahvan ja heikon toimijuuden, ammatillisten identiteettien sekä osaamispositioiden kautta.
Opinnäytetyöni on suunnattu musiikin opettamisen kanssa työskenteleville opettajille sekä musiikkipedagogiksi opiskeleville. Työni tuo esille musiikkiopiston opettajien työn sisältöjä, muutospaineita ja mahdollisuuksia.