Trumelevens digitala läxhäfte – Undervisningsvideor som hjälp i övandet
Jaatinen, Axel (2019)
Jaatinen, Axel
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823093
Tiivistelmä
Examensarbetet behandlar hur självproducerade undervisningsvideor påverkar trumelevers självständiga övande. Min förhoppning är att videorna ger eleverna en ny dimension i övandet. I detta arbete beskriver jag processen för filmningen och produktionen av trumvideorna. Därtill undersöker jag vilken nytta eleverna har av denna typ av material och jag bekantar mig även med litteraturen inom området. I slutet analyserar jag resultaten och gör egna reflektioner.
Arbetet innehåller en teoretisk del där jag med hjälp av litteratur och egna erfarenheter analyserar videon som ett pedagogiskt verktyg för elevers övande hemma. Därtill innehåller arbetet intervjuer med tre trumelever som berättar hur videorna konkret inverkade på deras övande. Jag redogör också för hur filmandet genomfördes rent tekniskt, hur videorna producerades, vilken teknisk utrustning som behövdes och vilka kunskaper jag använde mig av för att skapa videorna. I slutet av arbetet redogör jag för resultaten och reflekterar över hur arbetsuppgifterna för instumentlärare kan tänkas förändras i och med att dagens teknik gör dylika videor möjliga att producera och enkelt dela med eleverna.
På basis av resultaten kan man säga att videorna på olika plan hade en positiv inverkan på elevernas självständiga övande. Enligt eleverna var videornas viktigaste fördelar att de gav en känsla av att ha läraren med sig på övningen, de gjorde det möjligt att spela med, ”play-along”, och de underlättade gestaltningen av musiken. This thesis focuses on how self-made instructional drum videos can benefit students’ home practice. The goal was to give students a new dimension in their practice at home by giving them access to instructional videos that cover the same subject that had been covered during the lesson. This thesis describes the filming and production processes of the videos. It also covers how the videos benefit the students’ practising, and the literature covering the subject. Results are then analysed and reflected upon.
The work consists of a theoretical part where the pedagogical aspects of the video as a teaching tool are covered with the support of literature and own personal experiences. The thesis contains interviews with three students where they describe how the videos influenced their practising. The technical processes of filming and producing the videos are also reported on. The results of the thesis indicate how the work of the instrument teacher might change because of modern technology that has made it easy and more affordable to produce and share videos of high quality.
The study found that students benefit from having access to instructional videos at home. According to the students, the three main benefits were the feeling of having the teacher with them during the practice session, the ability to play along to the videos and the more efficient learning of the subject.
Arbetet innehåller en teoretisk del där jag med hjälp av litteratur och egna erfarenheter analyserar videon som ett pedagogiskt verktyg för elevers övande hemma. Därtill innehåller arbetet intervjuer med tre trumelever som berättar hur videorna konkret inverkade på deras övande. Jag redogör också för hur filmandet genomfördes rent tekniskt, hur videorna producerades, vilken teknisk utrustning som behövdes och vilka kunskaper jag använde mig av för att skapa videorna. I slutet av arbetet redogör jag för resultaten och reflekterar över hur arbetsuppgifterna för instumentlärare kan tänkas förändras i och med att dagens teknik gör dylika videor möjliga att producera och enkelt dela med eleverna.
På basis av resultaten kan man säga att videorna på olika plan hade en positiv inverkan på elevernas självständiga övande. Enligt eleverna var videornas viktigaste fördelar att de gav en känsla av att ha läraren med sig på övningen, de gjorde det möjligt att spela med, ”play-along”, och de underlättade gestaltningen av musiken.
The work consists of a theoretical part where the pedagogical aspects of the video as a teaching tool are covered with the support of literature and own personal experiences. The thesis contains interviews with three students where they describe how the videos influenced their practising. The technical processes of filming and producing the videos are also reported on. The results of the thesis indicate how the work of the instrument teacher might change because of modern technology that has made it easy and more affordable to produce and share videos of high quality.
The study found that students benefit from having access to instructional videos at home. According to the students, the three main benefits were the feeling of having the teacher with them during the practice session, the ability to play along to the videos and the more efficient learning of the subject.