Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ethics in AR-based B2C Marketing Communications : The urgent need for additional ethical rules in the field

Leinonen, Desiree (2019)

 
Avaa tiedosto
Leinonen_Desiree.pdf (17.47Mt)
Lataukset: 


Leinonen, Desiree
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019113023659
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee eettisiä säännöksiä ja käytänteitä lisätyn todellisuuden (AR) alustoilla toteutetussa B2C-markkinointiviestinnässä.

Tutkimus kartoittaa markkinan nykytilaa ja hahmottaa AR-pohjaisen B2C-markkinointiviestinnän hypoteettista tulevaisuutta. Lisätyn todellisuuden maailma on nopeasti kasvava teknologian kenttä, jolla edelläkäyvät yritykset ja brändit ovat jo toteuttaneet markkinointiviestinnän kampanjoitaan. Markkinan kasvaessa ja AR-markkinointikampanjoiden yleistyessä on tärkeää ja ajankohtaista tuoda aihe esiin ja kasvattaa tietoisuutta asiaan liittyvistä eettisistä kysymyksistä.

Opinnäytetyössä käydään läpi tutkimustyössä löydetyt asiaankuuluvat noteeratut eettiset huolenaiheet suhteessa sisältöön ja personoituun sisältöön B2C-markkinointiviestinnässä. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan kyseisten huolenaiheiden suhdetta olemassa olevaan Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) eettiseen säännöstöön (ICC:n markkinointisäännöt 2018). Kauppakamarin eettistä säännöstöä päivitettiin vuonna 2018 paremmin vastaamaan teknologian jatkuvaa kehitystä, ja se onnistuneesti asettaakin pohjan nykyiselle markkinointiviestinnän eettiselle toiminnalle. Säännöstö ei kuitenkaan vielä kata nimenomaisesti AR-markkinointiviestintää eikä ole sellaisenaan riittävä palvelemaan tulevaisuuden markkinointiviestinnän laajaa kenttää.

Eettiset huolenaiheet, jotka koskevat erityisesti kuluttajien yksityisyyttä, henkilökohtaisia tietoja, todellisuuden vääristymistä sekä fyysistä ja henkistä turvallisuutta, ovat opinnäytetyön löydösten ytimessä. Lisätyn todellisuuden mahdolliset vaikutukset ovat vielä osittain tuntemattomia, mutta toisaalta useita asianhaaroja voidaan jo määritellä ja ennakoida. AR-pohjainen markkinointiviestintä voi olla erittäin immersiivinen ja vakuuttava kokemus kuluttajalle, jonka vuoksi markkinoijien tulisi kiinnittää erityistä huomiota eettiseen toimintaan sekä noudattaa varovaisuutta, etteivät riko kuluttajien luottamusta.

Opinnäytetyö tuo esiin AR-markkinointiviestinnän ajankohtaisia eettisiä huolenaiheita sekä väittää, että ICC:n olemassa oleva eettinen säännöstö on pätevä, mutta että lisäsääntöjä tarvitaan kiireellisesti. Lisäksi markkinalle tarvitaan jokin sääntelevä taho, joka ymmärtää kyseessä olevaa teknologiaa ja sen mahdollista sisältöä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste