”Että jokainen voi olla oma itsensä”: Opettajien kokemuksia Salatut elämäntaidot -kouluprojektin vaikutuksista luokkien ryhmäturvallisuuteen
Laine, Hanna (2019)
Laine, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019113023679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019113023679
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella helsinkiläisen Vuosaaren seurakunnan koordinoiman Salatut elämät -kouluprojektin vaikutuksia projektiin osallistuneiden luokkien ryhmäturvallisuuteen. Projekti toteutettiin yhteistyössä Vuosaaren alueen toimijoiden kanssa lukuvuonna 2018–2019. Projektin tarkoitus oli tukea Vuosaaren alueen viidensien luokkien oppilaiden ryhmäturvallisuutta, itsetuntoa sekä tunne- ja vuorovaikutustaitoja.
Opinnäytetyön aineisto koostui projektiin osallistuneiden opettajien teemahaastatteluista. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat ryhmäturvallisuuden parantuneen luokissa, mikä näkyi kasvaneena yhteenkuuluvuuden tunteena ja parantuneena yhteishenkenä. Oppilaiden kyky tunnistaa tunteita ja ymmärtää tunteiden kirjoa parani. Oppilaat rohkaistuivat vuorovaikutuksessa ja heidän itsetuntonsa parani. Luokan ryhmäturvallisuuteen vaikuttavissa tekijöissä korostuivat opettajan toiminnan merkitys ja yksittäisten oppilaiden vaikutus.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että ryhmäturvallisuutta tukevalle toiminnalle on tarvetta ja sitä tulisi lisätä. Sillä, minkälainen ryhmäturvallisuus luokassa vallitsee, on suuri merkitys niin yksittäisten oppilaiden kuin koko luokan hyvinvointiin. Myös ryhmäturvallisuuteen heikentävästi vaikuttavien oppilaiden tukea tulisi lisätä. Tutkielmassa havaittiin yksittäisten oppilaiden heikentävän koko luokan ryhmäturvallisuutta. Näiden oppilaiden haasteita olivat haasteet itsetunnossa, tunne- ja vuorovaikutustaidoissa sekä haastavat tilanteet kotona. Näiden oppilaiden tilanteen parantumisella olisi suuria vaikutuksia koko luokkaan.
Opinnäytetyön aineisto koostui projektiin osallistuneiden opettajien teemahaastatteluista. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat ryhmäturvallisuuden parantuneen luokissa, mikä näkyi kasvaneena yhteenkuuluvuuden tunteena ja parantuneena yhteishenkenä. Oppilaiden kyky tunnistaa tunteita ja ymmärtää tunteiden kirjoa parani. Oppilaat rohkaistuivat vuorovaikutuksessa ja heidän itsetuntonsa parani. Luokan ryhmäturvallisuuteen vaikuttavissa tekijöissä korostuivat opettajan toiminnan merkitys ja yksittäisten oppilaiden vaikutus.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että ryhmäturvallisuutta tukevalle toiminnalle on tarvetta ja sitä tulisi lisätä. Sillä, minkälainen ryhmäturvallisuus luokassa vallitsee, on suuri merkitys niin yksittäisten oppilaiden kuin koko luokan hyvinvointiin. Myös ryhmäturvallisuuteen heikentävästi vaikuttavien oppilaiden tukea tulisi lisätä. Tutkielmassa havaittiin yksittäisten oppilaiden heikentävän koko luokan ryhmäturvallisuutta. Näiden oppilaiden haasteita olivat haasteet itsetunnossa, tunne- ja vuorovaikutustaidoissa sekä haastavat tilanteet kotona. Näiden oppilaiden tilanteen parantumisella olisi suuria vaikutuksia koko luokkaan.