Spotify-soittolistan hyödyntäminen sivutulon lähteenä
Kuuri-Riutta, Jukka (2019)
Kuuri-Riutta, Jukka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223863
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, onko Spotifyn soittolistoilla mahdollista ansaita kohtuullisia lisätuloja kohtuullisella panostuksella. Työssä valitaan kohdelistaksi Peaceful Piano -soittolista, jota analysoidaan ja jolle musiikkia pyritään tuottamaan. Soittolista-analyysissä tutkitaan, kuinka vaikeaa kohdelistalle on päästä, minkälaista musiikkia soittolistalle on päätynyt, minkälaisia taustoja listalla olevilla artisteilla on, mitä kautta he ovat kappaleensa julkaisseet ja arvioidaan listalle pääsyn tuottamaa toistomäärän kasvua ja toistokorvausten määrää.
Työssäni käytin hyväksi Chartmetric-sivustoa, joka kerää tietoa kappaleiden ja artistien kuuntelumääristä, seuraajamääristä, soittolistasijoituksista ja sosiaalisen median aktiivisuudesta. Chartmetric kerää tarkkaa tietoja myös soittolistoista. Se muodostaa soittolistoille musiikkiprofiilin, josta voi päätellä minkä tyylistä musiikkia soittolistalla on. Se kerää myös tietoa soittolistojen muutoksista ja näyttää kuinka suuri vaihtuvuus listoilla on ja minä viikonpäivinä soittolistaa yleensä päivitetään.
Soittolistan valinnan tärkeyttä korostetaan vertaamalla Peaceful Piano-listan analyysissä kerättyjä tietoja Today´s Top Hits -listaan, joka on yksi maailman suurimmista soittolistoista.
Analyysissä todettiin, että vaatimukset kohdelistalle pääsyyn olivat huomattavasti alhaisemmat kuin vertauslistalle pääsyyn. Todettiin myös, että Peaceful Piano-listalle pääsy uutena artistina oli selvästi helpompaa ja nopeampaa kuin vertailulistalle pääsy. Vaikka kohdelistalle pääsy olikin helpompaa, tuotti sille pääseminen huomattavia lisäyksiä kappaleen toistomääriin.
Sijoitus kohdelistalla ei vaikuttanut toistokertojen määrään niin paljon kuin muilla listoilla, joka oli merkki siitä, että kohdelistaa kuunnellaan keskimääräisesti pidempään kuin vertailtavana olevaa listaa. Kappaleen pysyminen kohdelistalla taas tuotti tasaisesti kuukausittaisia toistokertoja ja näin tuotti artistille tasaista tuloa toistokorvauksina.
Työssäni käytin hyväksi Chartmetric-sivustoa, joka kerää tietoa kappaleiden ja artistien kuuntelumääristä, seuraajamääristä, soittolistasijoituksista ja sosiaalisen median aktiivisuudesta. Chartmetric kerää tarkkaa tietoja myös soittolistoista. Se muodostaa soittolistoille musiikkiprofiilin, josta voi päätellä minkä tyylistä musiikkia soittolistalla on. Se kerää myös tietoa soittolistojen muutoksista ja näyttää kuinka suuri vaihtuvuus listoilla on ja minä viikonpäivinä soittolistaa yleensä päivitetään.
Soittolistan valinnan tärkeyttä korostetaan vertaamalla Peaceful Piano-listan analyysissä kerättyjä tietoja Today´s Top Hits -listaan, joka on yksi maailman suurimmista soittolistoista.
Analyysissä todettiin, että vaatimukset kohdelistalle pääsyyn olivat huomattavasti alhaisemmat kuin vertauslistalle pääsyyn. Todettiin myös, että Peaceful Piano-listalle pääsy uutena artistina oli selvästi helpompaa ja nopeampaa kuin vertailulistalle pääsy. Vaikka kohdelistalle pääsy olikin helpompaa, tuotti sille pääseminen huomattavia lisäyksiä kappaleen toistomääriin.
Sijoitus kohdelistalla ei vaikuttanut toistokertojen määrään niin paljon kuin muilla listoilla, joka oli merkki siitä, että kohdelistaa kuunnellaan keskimääräisesti pidempään kuin vertailtavana olevaa listaa. Kappaleen pysyminen kohdelistalla taas tuotti tasaisesti kuukausittaisia toistokertoja ja näin tuotti artistille tasaista tuloa toistokorvauksina.