Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ohjelmallisen ostamisen tehostaminen ostotyökalun avulla

Tuomela, Anu (2019)

 
Avaa tiedosto
Anu_Tuomela.pdf (1.015Mt)
Lataukset: 


Tuomela, Anu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224073
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehostaa erään suomalaisen mediayhtiön sisäistä ohjelmallista ostamista ja tutkia, mitä erilaisia mahdollisuuksia uusi ohjelmallinen ostotyökalu tarjoaa yritykselle. Yhtiö päätti yhtenäistään verkkomedian myyntijärjestelmiään ja vaihtoi sekä perinteisen suoraostamisen järjestelmän että ohjelmallisen ostamisen myyntijärjestelmän. Samalla yhtiön omien brändien tekemä ohjelmallinen ostaminen siirrettiin saman järjestelmän alle. Uuden järjestelmän avulla haluttiin hyödyntää mahdollisuutta omien algoritmien käyttöön ja sillä helpottaa mainonnan tavoitteiden saavuttamista.
Ohjelmallinen ostaminen on verkkomainonnan ostamisen muoto, jossa mainonnan ostaminen tapahtuu julkaisijan myyntijärjestelmän ja mainostajan ostojärjestelmän välillä reaaliaikaisesti. Kauppa käydään huutokauppamenetelmällä, jossa eniten tarjonnut ostaja voittaa mainosnäytön. Ohjelmallisen ostamisen avulla mainostaja pystyy kontrolloimaan mainonnan prosessia itse, käyttämään monipuolisemmin dataa ja hyödyntämään erilaisia optimointimahdollisuuksia. Näiden hyötyjen ansiosta ohjelmallisen ostamisen osuus koko verkkomainonnasta on kasvanut viime vuosien aikana nopeasti. Koska ohjelmallinen ostaminen kehittyy koko ajan, myös sen ongelmat ja haasteet vaihtuvat muutoksen myötä. Suurimpina ongelmina tällä hetkellä ostajat kokevat tekniset haasteet, toimintaketjun läpinäkyvyyden sekä osaavien tekijöiden puutteen.
Vaikka ohjelmallisesta ostamisesta puhutaan usein verkkomainonnan automaationa, prosessiin tarvitaan edelleen ihmisen tekemää manuaalista työtä. Kampanjoiden hallinta on kuitenkin siirtynyt julkaisijalta ostajalle. Manuaalisen työn määrää helpottamaan opinnäytetyössä rakennettiin malliesimerkki ostojärjestelmän tarjoamasta algoritmista. Algoritmi muodostettiin valintapuumallia hyödyntäen. Valintapuun avulla pystyttiin visualisoimaan erilaisia kohdennustavoitteita, ja sillä helpotettiin itse algoritmin rakentamista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste