Kommunikaatioprosessin kehittäminen Yritys X
Bergström, Christa (2019)
Bergström, Christa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224069
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Yritys X:lle, joka toimii maailmanlaajuisesti raskaan teollisuuden toimialalla ja on yksi alansa kärkinimistä. Yrityksellä työskentelee noin 16 000 maailmanlaajuisesti, mutta työ on tehty Hyvinkääläisen uuslaitevalmistajan hankintatiimille. Ostotiimissä on ollut henkilöstövähennyksiä, minkä vuoksi prosessia tulisi tehostaa, jotta työmäärä ei kasva henkilöstöllä liian suureksi. Kommunikaatio on toiminnan keskiössä ja se oli hajanaista sekä sähköpostiin perustuvaa, minkä vuoksi se valikoitui kehityskohteeksi. Työn tarkoituksena oli tehostaa kommunikaatiota siten, että kommunikaatio kulkee mahdollisimman laajalle mahdollisimman tehokkaasti.
Työ suoritettiin toimintatutkimuksena vuosina 2018-2019 ja siinä käytettiin määrällisiä tutkimusmenetelmiä, jotka perustuivat toiminnanohjausjärjestelmästä saatavaan ostotilausten dataan, kuten toimitustäsmällisyyteen, tehtyjen tilausten määrään, peruutettujen tilausten määrään sekä muita mittareita. Työ aloitettiin nykytila-analyysillä, joka perustui yrityksen toiminnan tarkasteluun sekä SWOT-analyysiin. Muutoksen kehittely ja analysointi tukeutui vahvasti LEAN-filosofiaan ja filosofian malleihin. Tätä kautta luotiin uusi transaktio Systeme, Anwendungen und Produkte in der Datenverarbeitung-toiminnanohjausjärjestelmään, joka on kommunikaatioprosessin keskiössä.
Transaktio jalkautettiin fasilitointimenetelmiä hyödyntäen, jotta saatiin henkilöstö osallistettua muutokseen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Tämä on oleellista, jotta muutosvastarintaa saadaan vähennettyä. Muutos saatiin otettua käyttöön ensimmäisen fasilitoinnin jälkeen, vaikka transaktio vaati vielä jatkokehitystä, jotta se vastaisi kaikkiin sille asetettuihin tavoitteisiin.
Transaktiota ei pystytty hyödyntämään täydellä kapasiteetilla tämän tutkimuksen puitteissa, mutta siitä saatiin konkreettisia hyötyjä irti. Näitä oli varastonoptimointi ja vaikutukset toimitustäsmällisyyteen. Muutos saatiin juurrutettua osaksi ostajien arkea ja tuotannolta saatavat tiedot ovat selkeästi löydettävissä jatkossa toiminnanohjausjärjestelmästä.
Työ suoritettiin toimintatutkimuksena vuosina 2018-2019 ja siinä käytettiin määrällisiä tutkimusmenetelmiä, jotka perustuivat toiminnanohjausjärjestelmästä saatavaan ostotilausten dataan, kuten toimitustäsmällisyyteen, tehtyjen tilausten määrään, peruutettujen tilausten määrään sekä muita mittareita. Työ aloitettiin nykytila-analyysillä, joka perustui yrityksen toiminnan tarkasteluun sekä SWOT-analyysiin. Muutoksen kehittely ja analysointi tukeutui vahvasti LEAN-filosofiaan ja filosofian malleihin. Tätä kautta luotiin uusi transaktio Systeme, Anwendungen und Produkte in der Datenverarbeitung-toiminnanohjausjärjestelmään, joka on kommunikaatioprosessin keskiössä.
Transaktio jalkautettiin fasilitointimenetelmiä hyödyntäen, jotta saatiin henkilöstö osallistettua muutokseen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Tämä on oleellista, jotta muutosvastarintaa saadaan vähennettyä. Muutos saatiin otettua käyttöön ensimmäisen fasilitoinnin jälkeen, vaikka transaktio vaati vielä jatkokehitystä, jotta se vastaisi kaikkiin sille asetettuihin tavoitteisiin.
Transaktiota ei pystytty hyödyntämään täydellä kapasiteetilla tämän tutkimuksen puitteissa, mutta siitä saatiin konkreettisia hyötyjä irti. Näitä oli varastonoptimointi ja vaikutukset toimitustäsmällisyyteen. Muutos saatiin juurrutettua osaksi ostajien arkea ja tuotannolta saatavat tiedot ovat selkeästi löydettävissä jatkossa toiminnanohjausjärjestelmästä.