Kehitysehdotukset asiakasprosessiin porras- ja lasitusyrityksen kasvuvaiheessa
Salminen, Akke (2019)
Salminen, Akke
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224096
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli luoda kehitysehdotuksia kasvuvaiheessa olevan porras- ja lasitusyrityksen asiakasprosessiin. Työssä keskityttiin erityisesti asiakasprosessin toimitusvaiheeseen, joskin tämän lisäksi huomioita tehtiin myös muista osa-alueista. Ohjaavana tekijänä opinnäytetyössä oli yrityksen kasvaminen; liikevaihdon nostaminen kaksinkertaiseksi nykyisestä, eli n. 0,6 – 0,9 M€:sta n. 1,5 M€:oon. Työn tilaajana toimi espoolainen XX.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin erityisesti kirjoittajan työssä hankkimaa osaamista ja kokemusta, mutta myös yrityksen muiden työntekijöiden ajatuksia huomioitiin. Tämän pohjalta arvioitiin XX:n nykyisiä toimintatapoja kaikilla sen osa-alueilla. Näiden perusteella esitettiin kehitysehdotuksia yrityksen toimintatapoihin, sekä luotiin erilaisia työkaluja toiminnan tehostamiseksi, kommunikaation parantamiseksi ja ylimääräisten menojen pienentämiseksi.
Lopputuloksena saatiin luotua henkilöstön kesken erittäin selkeä työtehtävien jako, jonka avulla esitettyjä kehitysehdotuksia on huomattavasti helpompi ottaa käytäntöön. Lisäksi saatiin kehitettyä uusia työkaluja ja käytäntöjä, jotta mm. kommunikaatio paranisi, työskentely tehostuisi, ja sitä myöten myös ”turhat” kulut olisivat pienimmillään. Näiden kaikkien asioiden avulla yrityksen asiakasprosessin tuottavuutta pystytään nostamaan, ja osaltaan mahdollistamaan liiketoiminnan tuloksekas kasvu.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin erityisesti kirjoittajan työssä hankkimaa osaamista ja kokemusta, mutta myös yrityksen muiden työntekijöiden ajatuksia huomioitiin. Tämän pohjalta arvioitiin XX:n nykyisiä toimintatapoja kaikilla sen osa-alueilla. Näiden perusteella esitettiin kehitysehdotuksia yrityksen toimintatapoihin, sekä luotiin erilaisia työkaluja toiminnan tehostamiseksi, kommunikaation parantamiseksi ja ylimääräisten menojen pienentämiseksi.
Lopputuloksena saatiin luotua henkilöstön kesken erittäin selkeä työtehtävien jako, jonka avulla esitettyjä kehitysehdotuksia on huomattavasti helpompi ottaa käytäntöön. Lisäksi saatiin kehitettyä uusia työkaluja ja käytäntöjä, jotta mm. kommunikaatio paranisi, työskentely tehostuisi, ja sitä myöten myös ”turhat” kulut olisivat pienimmillään. Näiden kaikkien asioiden avulla yrityksen asiakasprosessin tuottavuutta pystytään nostamaan, ja osaltaan mahdollistamaan liiketoiminnan tuloksekas kasvu.