Helsingissä opiskelleiden toimintaterapeuttien kokemuksia koulutuksesta ja alan tulevaisuuden haasteista
Nykänen, Sini; Kuosa, Heidi (2019)
Nykänen, Sini
Kuosa, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324206
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa suomalaisen toimintaterapeuttikoulutuksen muutoksia sekä alan tulevaisuuden haasteita toimintaterapeuttien kokemana. Sen tarkoituksena on tuoda esille toimintaterapeuttien kokemuksia alan koulutuksen annista eri aikakausina sekä näkemyksiä alan tulevaisuuden haasteista. Tämä opinnäytetyö on rajattu Helsingissä opiskelleiden toimintaterapeuttien kokemuksiin. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin ja aineistoa kerättiin teemahaastattelulla. Haastattelun teemoja olivat koulutuksen painotukset, koulutuksen antama osaaminen, osaaminen, jota koulutus jätti kaipaamaan sekä alan tulevaisuuden haasteet. Opinnäytetyön informanteiksi valikoitui harkinnanvaraisesti yhteensä neljä koulutuksen eri aikakausina opiskellutta toimintaterapeuttia. Aikakaudet muodostettiin perehtymällä toimintaterapeuttikoulutuksen historiaan sekä analysoimalla opetussuunnitelmia eri vuosilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tuloksista voidaan nähdä alan paradigman kehittyminen, kuten ammatti-identiteetin vahvistuminen lisääntyneen alan teorian ja arviointivälineistön myötä sekä asiakaslähtöisyyden kehittyminen yhteiskunnallisten muutosten myötä. Tulevaisuuden haasteiden osalta tuloksissa näkyy toimialalla vallitseva epävarmuus, ja huolta herättää erityisesti alan yhteiskunnallinen asema.
Yhteiskunnalliset muutokset asettavat alalle uusia osaamistarpeita vaikuttaen ennen kaikkea koulutustasolla. Koulutusta sekä tulevaisuuden haasteita tarkastelemalla voidaan tunnistaa kehittämiskohteita ja osaamistarpeita yhteiskunnalliseen muutokseen vastaamiseksi. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe on toimintaterapeutin osaamistarpeet tulevaisuuden uudistuvissa sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin ja aineistoa kerättiin teemahaastattelulla. Haastattelun teemoja olivat koulutuksen painotukset, koulutuksen antama osaaminen, osaaminen, jota koulutus jätti kaipaamaan sekä alan tulevaisuuden haasteet. Opinnäytetyön informanteiksi valikoitui harkinnanvaraisesti yhteensä neljä koulutuksen eri aikakausina opiskellutta toimintaterapeuttia. Aikakaudet muodostettiin perehtymällä toimintaterapeuttikoulutuksen historiaan sekä analysoimalla opetussuunnitelmia eri vuosilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tuloksista voidaan nähdä alan paradigman kehittyminen, kuten ammatti-identiteetin vahvistuminen lisääntyneen alan teorian ja arviointivälineistön myötä sekä asiakaslähtöisyyden kehittyminen yhteiskunnallisten muutosten myötä. Tulevaisuuden haasteiden osalta tuloksissa näkyy toimialalla vallitseva epävarmuus, ja huolta herättää erityisesti alan yhteiskunnallinen asema.
Yhteiskunnalliset muutokset asettavat alalle uusia osaamistarpeita vaikuttaen ennen kaikkea koulutustasolla. Koulutusta sekä tulevaisuuden haasteita tarkastelemalla voidaan tunnistaa kehittämiskohteita ja osaamistarpeita yhteiskunnalliseen muutokseen vastaamiseksi. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe on toimintaterapeutin osaamistarpeet tulevaisuuden uudistuvissa sosiaali- ja terveyspalveluissa.