Digitaalisen mainonnan vaikutus kuluttajaan
Siidorov, Petrus (2019)
Siidorov, Petrus
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324188
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö käsittelee digitaalista mainontaa ja mainonnan kehittämistä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli maailmanlaajuisesti toimiva huonekalujätti IKEA. IKEAn perustaja on Ingvar Kamprad, joka perusti yrityksen 1940 -luvulla. IKEA on huonekalumyyntiin ja kodinsisustukseen erikoistunut tavaratalo, joka hyödyntää toiminnassaan kestävää kehitystä. IKEA-myymälöiden tuotevalikoimaan kuuluu elintarvikkeita, huonekaluja, lahjatavaroita, kodinsisustusta ja erilaisia oheispalveluita.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tutkia ja kehittää IKEA:n ääni- ja kuvamainontaa kauppakeskus Matkuksessa. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tutkia yrityksen digitaalisen mainoksen tehokkuutta ja kehittää mainontaa niin, että yritys voi käyttää tietoa hyödykseen tulevaisuudessa haluamallaan tavalla ja aikataululla. Lisäksi tavoitteena oli suorittaa asiakastutkimuskysely, jonka tavoitteena oli tuoda esille markkinointiin ja mainontaan liittyviä kehitysehdotuksia.
Ensimmäisenä tavoitteena oli tarkastella kaupan alan mainontaa. Toisena tavoitteena oli selvittää, miten tehokas ja toimiva mainos rakennettaisiin. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa asiakastutkimus IKEA:n mainontaan liittyen. Työn tavoitteena olisi selvittää, mitä matkuksen asiakkaat ajattelevat kyseisen kaupan mainonnasta ja miten sitä voisi heidän mielestään kehittää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui digitaalisesta markkinoinninsta, markkinointiviestinnästä ja mainonnasta. Opinnäytetyö aloitettiin tutustumalla aineistoihin, kuten digitaaliseen markkinointiin ja kaupan alan nykytilanteeseen. Tutustumisen jälkeen aloitin suunnittelemaan työsuunnitelmaa, jonka tarkoituksena oli helpottaa työn tekemistä.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tutkia ja kehittää IKEA:n ääni- ja kuvamainontaa kauppakeskus Matkuksessa. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tutkia yrityksen digitaalisen mainoksen tehokkuutta ja kehittää mainontaa niin, että yritys voi käyttää tietoa hyödykseen tulevaisuudessa haluamallaan tavalla ja aikataululla. Lisäksi tavoitteena oli suorittaa asiakastutkimuskysely, jonka tavoitteena oli tuoda esille markkinointiin ja mainontaan liittyviä kehitysehdotuksia.
Ensimmäisenä tavoitteena oli tarkastella kaupan alan mainontaa. Toisena tavoitteena oli selvittää, miten tehokas ja toimiva mainos rakennettaisiin. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa asiakastutkimus IKEA:n mainontaan liittyen. Työn tavoitteena olisi selvittää, mitä matkuksen asiakkaat ajattelevat kyseisen kaupan mainonnasta ja miten sitä voisi heidän mielestään kehittää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui digitaalisesta markkinoinninsta, markkinointiviestinnästä ja mainonnasta. Opinnäytetyö aloitettiin tutustumalla aineistoihin, kuten digitaaliseen markkinointiin ja kaupan alan nykytilanteeseen. Tutustumisen jälkeen aloitin suunnittelemaan työsuunnitelmaa, jonka tarkoituksena oli helpottaa työn tekemistä.