Ei-tekniset taidot kriittisesti sairaan potilaan hoidossa : Opetusvideo Oulun ammattikorkeakoululle
Heikkilä, Henna; Hyytiä, Samuli; Jylhä, Pekka (2019)
Heikkilä, Henna
Hyytiä, Samuli
Jylhä, Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324234
Tiivistelmä
Ei-tekniset taidot ovat tiedollisia ja sosiaalisia taitoja, joilla täydennetään sairaanhoitajan kliinistä osaamista. Ei-tekniset taidot on koottu Anaesthetists Non-Technical Skills (ANTS)-järjestelmään. Ei-teknisten taitojen hallinta on erittäin tärkeä osa potilasturvallisuutta, koska kriittisesti sairaan potilaan hoito on moniammatillista toimintaa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opetusvideo ei-teknisistä taidoista kriittisesti sairaan potilaan hoidossa. Tavoitteena oli tehdä näyttöön ja ajantasaiseen tietoon perustuva, selkeä ja informatiivinen opetusvideo. Opetusvideo tehtiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Opetusvideon on tarkoitus helpottaa opiskelijoiden valmistautumista ennen ensimmäisiä simulaatioharjoituksia ryhmän toiminnan osalta. Lisäksi opinnäytetyön tekijät voivat käyttää opetusvideota koulutustilanteissa omassa ammatissaan.
Ei-teknisiä taitoja tarkastellaan ANTS (Anaesthetists Non-Technical Skills) ja CRM (Crew Resource Management) järjestelmän mukaisesti ja sen pohjalta teimme Oulun ammattikorkeakoulun simulaatiotiloissa kuvatun opetusvideon. Opetusvideossa ja opinnäytetyön raportissa avataan eiteknisten taitojen eri osa-alueita tarkemmin.
Opinnäytetyön tietoperusta koottiin ANTS ja CRM liittyvien artikkeleiden, tutkimusten ja kirjallisuuskatsausten perusteella. Lisäksi käytimme apuna oppikirjoja ja kriittisesti sairaan potilaan hoitoon käytettäviä hoitosuosituksia ja oppaita. Käsikirjoitukseen apuna käytimme kirjallisuutta sekä otimme mallia erilaisten opetusvideoiden käsikirjoituksista.
Opinnäytetyön tuotoksena oli opetusvideo, josta on hyötyä opiskelijoille ennen simulaatioissa toimimista. Teimme palautelomakkeen ja keräsimme palautetta opiskelijoilta, joille opetusvideo näytettiin ennen simulaatioihin valmistautumista. Palautetta saimme 15 opiskelijalta. Opiskelijat kokivat videon hyödylliseksi ja se auttoi heitä toimimaan simulaatioharjoituksissa. Videon avulla opiskelijat ymmärsivät paremmin kommunikaation tärkeyden potilasta hoidettaessa.
Toimeksiantaja eli Oulun ammattikorkeakoulu voi hyödyntää opetusvideota hoitotyön opiskelijoiden opetuksessa, varsinkin ennen simulaatioharjoituksia. Jatkokehitysideana videota olisi mahdollista kehittää ja muokata myös työelämässä käytettäväksi koulutustarkoituksiin. Myös niiden opiskelijoiden, joiden opetuksessa videota on käytetty, valmiuksia hyödyntää ei-teknisiä taitoja voitaisiin kartoittaa tekemällä haastattelututkimusta.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opetusvideo ei-teknisistä taidoista kriittisesti sairaan potilaan hoidossa. Tavoitteena oli tehdä näyttöön ja ajantasaiseen tietoon perustuva, selkeä ja informatiivinen opetusvideo. Opetusvideo tehtiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Opetusvideon on tarkoitus helpottaa opiskelijoiden valmistautumista ennen ensimmäisiä simulaatioharjoituksia ryhmän toiminnan osalta. Lisäksi opinnäytetyön tekijät voivat käyttää opetusvideota koulutustilanteissa omassa ammatissaan.
Ei-teknisiä taitoja tarkastellaan ANTS (Anaesthetists Non-Technical Skills) ja CRM (Crew Resource Management) järjestelmän mukaisesti ja sen pohjalta teimme Oulun ammattikorkeakoulun simulaatiotiloissa kuvatun opetusvideon. Opetusvideossa ja opinnäytetyön raportissa avataan eiteknisten taitojen eri osa-alueita tarkemmin.
Opinnäytetyön tietoperusta koottiin ANTS ja CRM liittyvien artikkeleiden, tutkimusten ja kirjallisuuskatsausten perusteella. Lisäksi käytimme apuna oppikirjoja ja kriittisesti sairaan potilaan hoitoon käytettäviä hoitosuosituksia ja oppaita. Käsikirjoitukseen apuna käytimme kirjallisuutta sekä otimme mallia erilaisten opetusvideoiden käsikirjoituksista.
Opinnäytetyön tuotoksena oli opetusvideo, josta on hyötyä opiskelijoille ennen simulaatioissa toimimista. Teimme palautelomakkeen ja keräsimme palautetta opiskelijoilta, joille opetusvideo näytettiin ennen simulaatioihin valmistautumista. Palautetta saimme 15 opiskelijalta. Opiskelijat kokivat videon hyödylliseksi ja se auttoi heitä toimimaan simulaatioharjoituksissa. Videon avulla opiskelijat ymmärsivät paremmin kommunikaation tärkeyden potilasta hoidettaessa.
Toimeksiantaja eli Oulun ammattikorkeakoulu voi hyödyntää opetusvideota hoitotyön opiskelijoiden opetuksessa, varsinkin ennen simulaatioharjoituksia. Jatkokehitysideana videota olisi mahdollista kehittää ja muokata myös työelämässä käytettäväksi koulutustarkoituksiin. Myös niiden opiskelijoiden, joiden opetuksessa videota on käytetty, valmiuksia hyödyntää ei-teknisiä taitoja voitaisiin kartoittaa tekemällä haastattelututkimusta.