Suomenpystykorva erä- ja metsästysmatkailutuotteissa : Selvitys tuotekehityksen käynnistämistä varten
Lukkarila, Mia (2019)
Lukkarila, Mia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten suomenpystykorvaa voidaan hyödyntää erä- ja metsästysmatkailutuotteissa ja samalla käynnistää tuotekehitys mahdollista liiketoimintasuunnitelmaa varten. Toimeksiantajaa minulla ei ole, vaan tein työn itseäni varten. Tulevaisuuden haaveissani on erä- ja metsästysmatkailuyrityksen perustaminen.
Opinnäytetyö muodostuu tietoperustasta ja selvityksestä. Teoriaosuudessa kerrotaan suomenpystykorvan historiasta ja koiran ominaisuuksista metsästyskoirana. Siinä käsitellään lisäksi metsästysmatkailua, kamerametsästystä, nykyihmisen luontosuhdetta sekä liikeidean luomiseen liittyviä asioita. Selvitys toteutettiin pystykorvaharrastajille, matkailuyrittäjille ja luontomatkailusta kiinnostuneille kyselylomakkeella.
Tietoperustan ja selvityksen perusteella suomenpystykorvan tuotteistamiselle erä- ja metsästysmatkailussa on kysyntää. Tuotteille on olemassa kohderyhmiä ja mahdollisella yrityksellä on markkina-alueensa. Metsästysmatkailu on Suomessa kasvavaa luontomatkailutoimintaa ja kansalliskoiramme on vielä tuntematon ulkomaalaisille sekä myös monelle suomalaiselle. The aim of the thesis was to find out whether there are possibilities to productize the Finnish Spitz, a traditional Finnish hunting dog for a company in hunting- and outdoor tourism. The results of this report are the base for a future business plan.
I do not have any client for this thesis and I made it for my own use in future. I am hoping to start company in the hunting- and outdoor tourism.
This thesis consist from theoretical and survey parts. The theoretical part introduces the history of the Finnish Spitz and the dog’s qualities as a hunting dog. It also focuses on the hunting tourism, camera hunting, modern people´s nature relation and things related to creating a business idea. The survey was done with a questionnaire that was addressed to Finnish Spitz owners, nature travel entrepreneurs and to people who are interested in outdoors and hiking.
Based on the study I have found out that it is necessary to productize the Finnish Spitz and the preliminary products that came out during this study, were considered good and necessary in the survey. There is a possible target group for this kind of products and a possible market area for a company. Hunting tourism is a growing nature travel industry and our national dog is not well-known to foreigners and even to some Finnish people.
Opinnäytetyö muodostuu tietoperustasta ja selvityksestä. Teoriaosuudessa kerrotaan suomenpystykorvan historiasta ja koiran ominaisuuksista metsästyskoirana. Siinä käsitellään lisäksi metsästysmatkailua, kamerametsästystä, nykyihmisen luontosuhdetta sekä liikeidean luomiseen liittyviä asioita. Selvitys toteutettiin pystykorvaharrastajille, matkailuyrittäjille ja luontomatkailusta kiinnostuneille kyselylomakkeella.
Tietoperustan ja selvityksen perusteella suomenpystykorvan tuotteistamiselle erä- ja metsästysmatkailussa on kysyntää. Tuotteille on olemassa kohderyhmiä ja mahdollisella yrityksellä on markkina-alueensa. Metsästysmatkailu on Suomessa kasvavaa luontomatkailutoimintaa ja kansalliskoiramme on vielä tuntematon ulkomaalaisille sekä myös monelle suomalaiselle.
I do not have any client for this thesis and I made it for my own use in future. I am hoping to start company in the hunting- and outdoor tourism.
This thesis consist from theoretical and survey parts. The theoretical part introduces the history of the Finnish Spitz and the dog’s qualities as a hunting dog. It also focuses on the hunting tourism, camera hunting, modern people´s nature relation and things related to creating a business idea. The survey was done with a questionnaire that was addressed to Finnish Spitz owners, nature travel entrepreneurs and to people who are interested in outdoors and hiking.
Based on the study I have found out that it is necessary to productize the Finnish Spitz and the preliminary products that came out during this study, were considered good and necessary in the survey. There is a possible target group for this kind of products and a possible market area for a company. Hunting tourism is a growing nature travel industry and our national dog is not well-known to foreigners and even to some Finnish people.