Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digitaaliset taidot kotihoidossa : esimiehen rooli kotihoidon lähihoitajan digiosaamisen kehittämisessä

Kollanen, Marjo (2019)

 
Avaa tiedosto
Kollanen_Marjo.pdf (5.026Mt)
Lataukset: 


Kollanen, Marjo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324199
Tiivistelmä
Digitaalisuuden lisääntyminen hoitotyössä tulee muuttamaan hoitotyön osaamisvaatimuksia ja osaamisen johtamista. Työntekijöiden tukeminen työelämän murroksessa vaatii panostamista digiosaamisen kehittämiseen. Osana DigiTaito-hanketta tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena kehittää kotihoidon lähihoitajien digiosaamisen johtamista Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä. Tarkoituksena oli kartoittaa kohdeorganisaation kotihoidon digiosaamisen kehittämisen nykytilaa ja digitaalisia osaamisvaatimuksia sekä niiden perusteella kuvata, miten kotihoidon lähihoitajien digiosaamista tulisi arvioida, kehittää ja johtaa eri vaiheissa työuraa. Aineisto kerättiin lomakehaastattelun (n=8) ja lomakekyselyn (n=5) sekä havainnoinnin avulla. Lomakehaastattelun aineisto analysoitiin teemoittelulla ja lomakekyselyn kysymyksistä tuotettiin kuvailevia tunnuslukuja.

Työn tulokset osoittivat, että digitaalisuuden määrittely on tärkeää digiosaamisen johtamisessa. Määrittelyn avulla voidaan vahvistaa esimiesten ymmärrystä digitaalisuuden merkityksestä kotihoidossa ja sitä kautta kehittää digiosaamisen johtamista. Digiosaamisen kehittämisen prosessin avulla vastataan kehittämisen suunnitelmallisuuden ja tavoitteellisuuden vaatimuksiin. Esimiehen rooli kehittämisprosessissa on systemaattista osaamisen johtamista, vastaten yksilön tunnistetusta osaamisesta nouseviin henkilökohtaisiin tavoitteisiin sekä organisaation tasolla määritettäviin yleisiin osaamistavoitteisiin. Koko työuran kestävässä aktiivisessa digiosaamisen kehittämisessä huomioidaan yksilöllisesti iän ja kokemuksen tuomat vaikutukset, tarpeet ja toiveet. Esimies yhdistää keskustelevaan ja tulevaisuusorientoituneeseen osaamisen johtamiseen innovatiivisia kotihoitotyöhön sovellettavia arvioinnin ja kehittämisen menetelmiä. Tämä mahdollistetaan organisaation osaamisen kehittämiseen ohjattujen riittävien resurssien sekä asiantuntijapalveluiden avulla. Kohdeorganisaatiolle tuotettiin osaamisen johtamisen tueksi visuaalinen esitys digiosaamisen kehittämisen tavoiteprosessista.

Digiosaamisen kehittämisessä tulee panostaa ongelmanratkaisutaidon, sähköisen palveluosaamisen, hyvinvointiteknologian hallinnan ja tietoturvallisuusosaamiseen lisäämiseen. Tulevaisuuden tavoitteena tulee olla osaamisen syventäminen teknisestä perusosaamisesta tiedonhallintaosaamiseen. Digiosaamisen suunnitelmallisen kehittämisen avulla edistetään työssäjaksamista ja vastataan yhteiskunnan tavoitteisiin työurien pidentämisestä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste