Asiakaslähtöisyyden kehittäminen päivystyspoliklinikalla
Saarinen, Petri; Hietanummi, Marika (2019)
Saarinen, Petri
Hietanummi, Marika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324348
Tiivistelmä
Päivystyspoliklinikalle päädytään usein ennalta-arvaamattomasti. Siellä tehdään hoidon tarpeen arviointi ja mikäli henkilöllä ei ole välitöntä henkeä uhkaavaa ongelmaa, hän voi joutua odottamaan hoitoa joskus useita tuntejakin poliklinikalla. Tämä aika koetaan usein ahdistavana, stressaavana ja turhauttavana.
Opinnäytetyönämme toteutimme kuvailevan kirjallisuuskatsauksen. Tutkimuskysymyksemme pohjalta teimme systemaattisen tiedonhaun samoja hakusanoja käyttäen kolmeen eri terveysalan tietokantaan, sekä käsihakuja kirjastoista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata asiakaslähtöistä, viihtyisää ja terveyttä tukevaa päivystyspolikliinistä hoitoympäristöä ja herättää siitä keskustelua HUS:n Meilahden Kolmiosairaalan teemaviikolla. Hyväksyimme aineistoomme myös tutkimuksia muista hoitoympäristöistä, kunhan niistä löytynyt tieto oli sovellettavissa päivystysympäristöön.
Päivystyspoliklinikan odotustilojen suunnittelu on jäänyt vähäiselle tarkastelulle, tätä olisi syytä tutkia enemmän. Asiakkaiden osallisuus suunnitteluvaiheissa on ollut vähäistä, vaikka he ovat kuitenkin tilojen suurimmat tarvitsijat ja viettävät usein näissä tiloissa pitkiäkin aikoja. Potilaslähtöisyys näkyy vasta uusimmissa hankkeissa, näiden ansiosta nykyään on saatu toimivampia odotustiloja.
Tulokset osoittivat puutteita tilojen suunnittelussa, joka suoraan vaikuttaa asiakkaiden hyvinvointiin ja turvallisuuteen. Suurin ongelma oli sairaalarakennusten vanha arkkitehtuuri, sekä siihen liittyvät ongelmat. Tilojen ahtaus, sisustus, värit, äänet sekä sisäilma olivat haaste. Asiakkaiden toiveet liittyivät juuri tilan hyvään suunniteluun, jossa olisi otettu huomioon valaistus, taide, värit, kalustus, aidot kasvit sekä äänieristys. Asiakkaat toivoivat yksityisyyttä ja helppokulkuisuutta odotustiloissa, hyvää tiedonsaantia ja hoitoa.
Osana opinnäytetyötä teimme myös löytämistämme tuloksista posterin, jota esittelimme Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin teemaviikolla. Keräsimme siellä myös asiakkaiden mielipiteitä siitä, miten päivystyspoliklinikoita voitaisiin kehittää ja lisäksi vertailemme saamaamme palautetta työssämme löytyneisiin tuloksiin pohdinta osiossa.
Opinnäytetyönämme toteutimme kuvailevan kirjallisuuskatsauksen. Tutkimuskysymyksemme pohjalta teimme systemaattisen tiedonhaun samoja hakusanoja käyttäen kolmeen eri terveysalan tietokantaan, sekä käsihakuja kirjastoista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata asiakaslähtöistä, viihtyisää ja terveyttä tukevaa päivystyspolikliinistä hoitoympäristöä ja herättää siitä keskustelua HUS:n Meilahden Kolmiosairaalan teemaviikolla. Hyväksyimme aineistoomme myös tutkimuksia muista hoitoympäristöistä, kunhan niistä löytynyt tieto oli sovellettavissa päivystysympäristöön.
Päivystyspoliklinikan odotustilojen suunnittelu on jäänyt vähäiselle tarkastelulle, tätä olisi syytä tutkia enemmän. Asiakkaiden osallisuus suunnitteluvaiheissa on ollut vähäistä, vaikka he ovat kuitenkin tilojen suurimmat tarvitsijat ja viettävät usein näissä tiloissa pitkiäkin aikoja. Potilaslähtöisyys näkyy vasta uusimmissa hankkeissa, näiden ansiosta nykyään on saatu toimivampia odotustiloja.
Tulokset osoittivat puutteita tilojen suunnittelussa, joka suoraan vaikuttaa asiakkaiden hyvinvointiin ja turvallisuuteen. Suurin ongelma oli sairaalarakennusten vanha arkkitehtuuri, sekä siihen liittyvät ongelmat. Tilojen ahtaus, sisustus, värit, äänet sekä sisäilma olivat haaste. Asiakkaiden toiveet liittyivät juuri tilan hyvään suunniteluun, jossa olisi otettu huomioon valaistus, taide, värit, kalustus, aidot kasvit sekä äänieristys. Asiakkaat toivoivat yksityisyyttä ja helppokulkuisuutta odotustiloissa, hyvää tiedonsaantia ja hoitoa.
Osana opinnäytetyötä teimme myös löytämistämme tuloksista posterin, jota esittelimme Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin teemaviikolla. Keräsimme siellä myös asiakkaiden mielipiteitä siitä, miten päivystyspoliklinikoita voitaisiin kehittää ja lisäksi vertailemme saamaamme palautetta työssämme löytyneisiin tuloksiin pohdinta osiossa.