Bränditutkimus. Case Pohjanmaan Osuuspankki.
Hautala, Mirella (2019)
Hautala, Mirella
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324370
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen toimeksiantaja on Pohjanmaan Osuuspankki, joka on osa suomalaista POP Pankki -ryhmää. Tutkimuksen aiheena on selvittää nuorten mielikuvia Pohjanmaan Osuuspankista ja sen brändistä. Lisäksi tutkimus etsii vastausta siihen, mitä odotuksia nuorilla on pankin palvelujen suhteen ja vastaako Pohjanmaan Osuuspankin palvelu ja sen laatu nuorten odotuksiin. Tutkimus on avoin kaikille 18-26 -vuotiaille.
Keskeiset teoriakokonaisuudet tässä tutkimuksessa ovat brändi ja imago, asiakaspalvelu sekä palvelu ja palvelun laatu. Teoriaosuuden jälkeen teoreettinen viitekehys avaa tarkemmin teorioiden suhteita toisiinsa sekä yhteyden tähän tutkimukseen. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja tutkimus on toteutettu kyselylomakkeen avulla. Kyselylomaketta jaettiin e-lomakkeena sosiaalisessa mediassa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 102 vastaajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuorilla on pääosin positiivisia mielikuvia Pohjanmaan Osuuspankista ja sen brändistä. Tulokset osoittavat myös, että nuoret ovat tyytyväisiä Pohjanmaan Osuuspankin tarjoamiin palveluihin ja olisivat valmiita suosittelemaan pankkia tuttavilleen. This thesis was commissioned by the Pohjanmaan Osuuspankki, which is part of the Finnish POP Bank Group. The topic of the study was find out young people's perceptions of the brand of Pohjanmaan Osuuspankki. In addition, the study aimed to find out what expectations young people have about the bank’s services. The objective of this thesis was also to find out whether Pohjanmaan Osuuspankki and its services and its quality meet young people's expectations. The survey is open to all 18-26 year olds.
The key theories in this study are brand and image, customer service and quality of service. After the theoretical section, the theoretical frame of reference explains more closely the relationships between the used theories and communication with this study. This research implemented quantitative research methods carried out using a questionnaire. The questionnaire was distributed as an e-form on social media. A total of 102 respondents participated in the survey.
The results of the survey showed that young people have mainly positive perceptions of Pohjanmaan Osuuspankki and its brand. The results also showed that young people were satisfied with the services provided by Pohjanmaan Osuuspankki and would be ready to recommend the bank to their acquaintances.
Keskeiset teoriakokonaisuudet tässä tutkimuksessa ovat brändi ja imago, asiakaspalvelu sekä palvelu ja palvelun laatu. Teoriaosuuden jälkeen teoreettinen viitekehys avaa tarkemmin teorioiden suhteita toisiinsa sekä yhteyden tähän tutkimukseen. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja tutkimus on toteutettu kyselylomakkeen avulla. Kyselylomaketta jaettiin e-lomakkeena sosiaalisessa mediassa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 102 vastaajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuorilla on pääosin positiivisia mielikuvia Pohjanmaan Osuuspankista ja sen brändistä. Tulokset osoittavat myös, että nuoret ovat tyytyväisiä Pohjanmaan Osuuspankin tarjoamiin palveluihin ja olisivat valmiita suosittelemaan pankkia tuttavilleen.
The key theories in this study are brand and image, customer service and quality of service. After the theoretical section, the theoretical frame of reference explains more closely the relationships between the used theories and communication with this study. This research implemented quantitative research methods carried out using a questionnaire. The questionnaire was distributed as an e-form on social media. A total of 102 respondents participated in the survey.
The results of the survey showed that young people have mainly positive perceptions of Pohjanmaan Osuuspankki and its brand. The results also showed that young people were satisfied with the services provided by Pohjanmaan Osuuspankki and would be ready to recommend the bank to their acquaintances.