Tutkimus sijaishuollon ja perusopetuksen yhteistyön toimivuudesta
Vesiluoma, Sari; Ossi, Heidi (2019)
Vesiluoma, Sari
Ossi, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324380
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten perusopetuksessa ja sijaishuollossa työskentelevät kokivat yhteistyön, ja miten sitä voitaisiin mahdollisesti kehittää.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat erityisesti lastensuojelulaki, perusopetuslaki sekä oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, mutta myös muu lainsäädäntö kulki opinnäytetyötä tehdessä mukana. Keskeisiksi käsitteiksi lakien rinnalle nousivat lastensuojelu, perusopetus, osallisuus ja osallistuminen, koulukuntoisuus ja koulunkäyntikyky. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin sekä Kustaalan että Merenkurkun koulun henkilöstölle. Kyselyyn saatiin vastauksia 21 kpl, joka oli 28% kaikista vastaajista.
Tulosten perusteella molemmissa organisaatioissa yhteistyö koettiin hyvänä ja tärkeänä asiana, ja sen ajateltiin sujuvan kohtalaisen hyvin. Sijaishuollon työntekijät suhtautuivat yhteistyöhön positiivisemmin kuin perusopetuksen työntekijät.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat erityisesti lastensuojelulaki, perusopetuslaki sekä oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, mutta myös muu lainsäädäntö kulki opinnäytetyötä tehdessä mukana. Keskeisiksi käsitteiksi lakien rinnalle nousivat lastensuojelu, perusopetus, osallisuus ja osallistuminen, koulukuntoisuus ja koulunkäyntikyky. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin sekä Kustaalan että Merenkurkun koulun henkilöstölle. Kyselyyn saatiin vastauksia 21 kpl, joka oli 28% kaikista vastaajista.
Tulosten perusteella molemmissa organisaatioissa yhteistyö koettiin hyvänä ja tärkeänä asiana, ja sen ajateltiin sujuvan kohtalaisen hyvin. Sijaishuollon työntekijät suhtautuivat yhteistyöhön positiivisemmin kuin perusopetuksen työntekijät.