dc.contributor.author | Sohlberg, Christoffer | |
dc.date.accessioned | 2019-12-04T07:14:31Z | |
dc.date.available | 2019-12-04T07:14:31Z | |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/264549 | |
dc.description.abstract | Tässä opinnäytetyössä käydään läpi palvelumuotoilun alan ydinasiat ja tehdään toimintasuunnitelma palvelumuotoilun tuomiseksi työnantajayritykseen. Opinnäytetyön olisi myös tarkoitus antaa perusteet sille, miksi markkinointia, digimarkkinointia, digitaalisia palveluita ja viestintää tuottava toimisto tarvitsisi palvelumuotoiluajattelua jo vakiintuneita suunnittelumetodejaan täydentämään.
Teoriaosuudessa avattiin palvelumuotoilun ydinasioita ja tutustuttiin siihen, miksi ala on ajankohtainen juuri nyt. Tätä käytettiin pohjana perusteluille palvelumuotoilun tuomiselle mainostoimistoon. Osuudessa reflektoitiin alan kirjallisuutta, palvelukoulutuksen oppeja ja alan konferenssin antia.
Monivaiheinen toiminnallinen osuus tähtäsi siihen, että saataisiin käyntiin prosessi, jolla implementoitaisiin eli saataisiin lisättyä palvelumuotoilu mainostoimiston toimintaan ja luotaisiin tälle toteutussuunnitelma. Ensimmäisessä vaiheessa opinnäytetyön tekijä osallistui kollegoineen kahden päivän kestävään palvelumuotoilukoulutukseen, jonka sisältö ja eteneminen dokumentoitiin. Jälkeenpäin dokumentoidut asiat litteroitiin ja selkeytettiin. Koulutuksessa tehtiin alan yleiskatsaus ja selitettiin yksi palvelumuotoiluprosessin pikaisen implementoinnin malli. Lisäksi oppeja demonstroitiin käytännössä suorittamalla harjoituksia, jotka kehittivät juuri työnantajayritykselle alustavaa palvelumuotoilusuunnitelmaa. Toinen toiminnallisen osuuden vaihe oli suunnitella ja pitää esitys työnantajayrityksen johtoryhmälle siitä miten ja miksi mainostoimiston kannattaisi sisällyttää palvelumuotoilu toimintaansa. Kolmas toiminnallisen osuuden vaihe oli laatia jatkosuunnitelma, jolla palvelumuotoiluprosessia edistettäisiin mainostoimistossa.
Tämän opinnäytetyön olisi tarkoitus selittää miksi palvelumuotoilu on ajankohtaista nykyisessä Suomessa. Työ toimi toimivana osana palvelumuotoilun sisällyttämisprojektin käynnistystä työnantajayrityksessä. Opinnäytetyö olisi voinut tuottaa enemmän konkreettisia työkaluja implementointiprosessia varten, joten tämä olisi luonnollinen seuraava askel prosessin edistämiseen. | fi |
dc.description.abstract | In this final project, the aim is to go through the basics of service design and present an action plan for implementing service design into the operations of the writers employer. This project also provides background for why an agency which produces marketing, digital marketing and digital and communication services, should need service design to complement their existing set of design methods.
In the theoretical part, this report analyzes the core aspects of service design and the reason why service design is relevant right now. The analysis was used to support the idea that service design should be introduced into a design agencys operations. This report is partly based on a literature review, concentrating on the field of service design, a course in service design held at the writers employers office by a professional service designer, and a service design oriented conference.
In addition to providing a literature review, this report describes several phases of a practical project, and the goal for these was to start a process which would implement service design into the operations of the writers employer and to provide a plan for advancing this process. The first phase consisted of an educational course in service design which lasted two days. The teachings of the course were thoroughly documented. The course explained the basic parts of service design and it also presented a model for quick implementation of service design. The course demonstrated these methods in practice by facilitating a workshop for mapping the current state of the writers employer and to make a preliminary plan for future action, all using service design tools and methods. The second practical phase of the project was to plan and present a pitch to the executive board of the writers employer for why and how the agency should implement service design into its operations. The third practical phase of the report was to make a plan for advancing the process of implementation further.
In summary, this final project explains why service design is relevant in modern Finland. The project worked well as a part of starting the process of implementing service design into the operations of the writers employer. More practical tools for the implementation process could have been produced, so that would be the next step for taking the process further. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | Palvelumuotoilu mainostoimistossa | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-2019120324447 | - |
dc.subject.specialization | Graafinen suunnittelu | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Muotoilu|sv=Formgivning|en=Design| | - |
dc.subject.yso | palvelumuotoilu | - |
dc.subject.yso | mainostoimistot | - |
dc.subject.yso | graafinen suunnittelu | - |
dc.subject.yso | viestintä | - |
dc.subject.yso | muotoilu | - |
dc.relation.contractor | Christoffer Sohlberg | - |
dc.subject.discipline | Viestinnän tutkinto-ohjelma | - |