Postoperatiivinen soitto päiväkirurgian yksikössä: Potilasohjausprosessin kehittäminen
Karihtala, Kimmo (2019)
Karihtala, Kimmo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324405
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää potilaan kykyä ymmärtää annettuja hoito-ohjeita havainnoimalla potilasohjaustilannetta kotiutusvaiheessa ja teemahaastattelemalla ensimmäisenä ja kolmantena postoperatiivisena päivänä. Tutkimukseen osallistui tutkimuspotilaita 11 kappaletta ja kerätty haastatteluaineisto käsiteltiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällön analyysimenetelmällä. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa leikkauspotilaan kykyä ymmärtää annettuja hoito-ohjeita ja kehittää potilasohjausprosessia ja luoda laadukas postoperatiivisen soiton malli Pihlajalinna sairaalaan teemahaastatteluista ja havainnointitilanteista saatujen tutkimustulosten perusteella. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Pihlajalinna sairaala.
Tutkimuksellisella kehittämistyöllä pyrittiin löytämään vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin; Mistä tekijöistä koostuu laadukas postoperatiivinen soitto? Kuinka voidaan lisätä päiväkirurgisen potilaan kykyä ymmärtää annettuja hoito-ohjeita? Mitkä tekijät lisäävät laadukasta potilasohjausta päiväkirurgian yksikössä?
Tulosten mukaan laadukkaassa postoperatiivisessa soitossa hoitohenkilökunnan tulee etukäteen perehtyä potilaan tietoihin ja asiakirjoihin. Soittoon tulee varata rauhallinen ympäristö ja varmistaa, että potilas on ymmärtänyt annetut hoito-ohjeet. Postoperatiivisen soiton yhteydessä potilasta tulee sitouttaa hoitoon ja kerrata hoidon tavoitteet. Potilaan kykyä ymmärtää annettuja hoito-ohjeita voidaan lisätä selkeillä ja ymmärrettävillä kotihoito-ohjeilla. Potilaalle tulee tarjota luotettavaa tietoa ennen leikkausta sähköisten palveluiden avulla. Laadukasta potilasohjausta voidaan lisätä huomioimalla paremmin potilaiden eri oppimistyylit ja potilaille tulee antaa leikkaukseen jälkeistä informaatiota nykyteknologian avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että potilailla on ymmärtämisen kanssa ongelmia ensimmäisenä ja kolmantena postoperatiivisena päivänä. Potilaan kykyyn ymmärtää annettuja hoito-ohjeita vaikuttavat psykososiaaliset tekijät ja ympäristö. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää terveydenhuollon yksiköissä, joissa halutaan kehittää potilasohjausprosessia ja lisätä laadukasta potilasohjausta.
Asiasanat päiväkirurgia, potilasohjaus, tutkimuksellinen kehittämistyö
Tutkimuksellisella kehittämistyöllä pyrittiin löytämään vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin; Mistä tekijöistä koostuu laadukas postoperatiivinen soitto? Kuinka voidaan lisätä päiväkirurgisen potilaan kykyä ymmärtää annettuja hoito-ohjeita? Mitkä tekijät lisäävät laadukasta potilasohjausta päiväkirurgian yksikössä?
Tulosten mukaan laadukkaassa postoperatiivisessa soitossa hoitohenkilökunnan tulee etukäteen perehtyä potilaan tietoihin ja asiakirjoihin. Soittoon tulee varata rauhallinen ympäristö ja varmistaa, että potilas on ymmärtänyt annetut hoito-ohjeet. Postoperatiivisen soiton yhteydessä potilasta tulee sitouttaa hoitoon ja kerrata hoidon tavoitteet. Potilaan kykyä ymmärtää annettuja hoito-ohjeita voidaan lisätä selkeillä ja ymmärrettävillä kotihoito-ohjeilla. Potilaalle tulee tarjota luotettavaa tietoa ennen leikkausta sähköisten palveluiden avulla. Laadukasta potilasohjausta voidaan lisätä huomioimalla paremmin potilaiden eri oppimistyylit ja potilaille tulee antaa leikkaukseen jälkeistä informaatiota nykyteknologian avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että potilailla on ymmärtämisen kanssa ongelmia ensimmäisenä ja kolmantena postoperatiivisena päivänä. Potilaan kykyyn ymmärtää annettuja hoito-ohjeita vaikuttavat psykososiaaliset tekijät ja ympäristö. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää terveydenhuollon yksiköissä, joissa halutaan kehittää potilasohjausprosessia ja lisätä laadukasta potilasohjausta.
Asiasanat päiväkirurgia, potilasohjaus, tutkimuksellinen kehittämistyö