”Parasta on, kun saa keksiä sen kappaleen!” : Oppilaiden säveltämiskokemuksia
Harstela, Jolanta (2019)
Harstela, Jolanta
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424520
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus ei ole tutkia sävellysprosessia ja säveltämistä yleisesti vaan tuoda esiin oppilaiden säveltämiskokemuksia ja käsitellä säveltämistä pedagogisesta näkökulmasta. Annan pedagogisia ehdotuksia siitä, mitä musiikin opettajien pitäisi opetuksessaan huomioida, jotta se vastaisi vuoden 2017 Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman vaatimuksia.
Tutkimuksessani perehdyn luovuuden edellytyksiin, jotka mahdollistavat säveltämisen. Pohdin tässä työssä luovuutta musiikkipedagogin näkökulmasta, kuinka opettajina voisimme tukea oppilaiden luovaa työskentelyä.
Tässä opinnäytetyössä tutkin, miltä oppilaista tuntuu säveltää ja mitä se vaatii. Millaista apua he tarvitsevat sävellystyössä? Keskityn oppilaiden säveltämiskokemuksiin lukuvuonna 2018-19 Sastamalan musiikkiopiston sävellyspajassa, joka toteutettiin Ääneni äärelle -hankkeen rahoituksella. Hanke kulminoitui 20.3.2019 pidettyyn Sävelet kuviksi -konserttiin, jonka pitivät Sastamalan opiston kuvataidekoulun ja musiikkiopiston oppilaat yhdessä. Koko konsertti on kuunneltavissa YouTubessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että sävellyspajaan osallistuneet oppilaat sävelsivät, koska säveltäminen oli luonnollinen tie itseilmaisuun musiikin avulla. Yllätyin tuloksista, sillä ne osoittivat, ettei oppilaille ole muodostunut mitään neromyyttiä säveltämisestä vaan säveltämisen kautta he tyydyttävät synnynnäistä, impulsiivista ja luonnollista kokeilun ja itseilmaisun tarvettaan.
Opinnäytetyön lopussa pohdin tutkimustuloksia pedagogisesta näkökulmasta verraten niitä oppilaiden ja opettajien kokemuksiin säveltämisestä ja sitä, millaisia resursseja tarvitaan tulevaisuuden musiikkiopilaitoksissa säveltämistä silmällä pitäen.
Tutkimuksessani perehdyn luovuuden edellytyksiin, jotka mahdollistavat säveltämisen. Pohdin tässä työssä luovuutta musiikkipedagogin näkökulmasta, kuinka opettajina voisimme tukea oppilaiden luovaa työskentelyä.
Tässä opinnäytetyössä tutkin, miltä oppilaista tuntuu säveltää ja mitä se vaatii. Millaista apua he tarvitsevat sävellystyössä? Keskityn oppilaiden säveltämiskokemuksiin lukuvuonna 2018-19 Sastamalan musiikkiopiston sävellyspajassa, joka toteutettiin Ääneni äärelle -hankkeen rahoituksella. Hanke kulminoitui 20.3.2019 pidettyyn Sävelet kuviksi -konserttiin, jonka pitivät Sastamalan opiston kuvataidekoulun ja musiikkiopiston oppilaat yhdessä. Koko konsertti on kuunneltavissa YouTubessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että sävellyspajaan osallistuneet oppilaat sävelsivät, koska säveltäminen oli luonnollinen tie itseilmaisuun musiikin avulla. Yllätyin tuloksista, sillä ne osoittivat, ettei oppilaille ole muodostunut mitään neromyyttiä säveltämisestä vaan säveltämisen kautta he tyydyttävät synnynnäistä, impulsiivista ja luonnollista kokeilun ja itseilmaisun tarvettaan.
Opinnäytetyön lopussa pohdin tutkimustuloksia pedagogisesta näkökulmasta verraten niitä oppilaiden ja opettajien kokemuksiin säveltämisestä ja sitä, millaisia resursseja tarvitaan tulevaisuuden musiikkiopilaitoksissa säveltämistä silmällä pitäen.