BOG-kompressorin käyttö eri tuotantotilanteissa
Huotari, Juho (2019)
Huotari, Juho
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424508
Tiivistelmä
Työn aiheena oli BOG-kompressoreiden toiminta erilaisissa tuotantotilanteissa. Kompressoreilla hoidetaan terminaalin varastosäiliössä muodostuvan höyrystymiskaasun eli BOGin käsittely. Kompressoreiden automaatiossa oli vajaavaisuuksia, joille piti saada parannusehdotuksia. Ongelmat BOG-kompressorin kanssa tulevat esille silloin, kun kaasun kulutus on vähäistä tai laivan purkaminen on käynnissä. Kompressorin joutuu ottamaan käsiajolle tietyissä tilanteissa. Tavoitteena oli selvittää kaikki kompressoreiden toimintaan liittyvät ongelmat ja ehdotukset niiden ratkaisemiseksi.
Työ aloitettiin tutustumalla kompressoreiden toimintaan ja automaatioon normaalissa tuotannossa ja erikoistilanteissa. Normaalin tuotannon aikana ja kaasun kulutuksen pysyessä yli 2 500 kg/h prosessin toimintaan ei tarvitse kiinnittää huomiota. Kaasun kulutuksen mennessä alle 2 500 kg/h alkaa syntymään ongelmia. Automaation suunnittelussa ei ole otettu huomioon pitkään jatkuvia kaasun kulutuksen vähenemisiä. Erikoistilanteista laivan purkutilanteessa kompressorin automaatio ei toimi ja sitä joutuu säätämään käsin. Työssä selvitettiin, mistä ongelmat aiheutuvat, ja pohdittiin samalla niiden ratkaisemista. Automaatiolle tehtävien isojen muutosten testaaminen ei ollut mahdollista, joten työ jäi teorian tasolle.
Työn tuloksena saatiin kaikkiin ongelmakohtiin ratkaisuehdotukset. Vähäisen kaasunkulutuksen tilanteeseen ehdotettiin kompressorin kapasiteetin rajoittamista ja sammuttamista. Tällä tavalla estetään kaasun virtaaminen LNG-puolelle. Toinen ratkaisuehdotus koskee höyrystimien ajotavan muuttamista. Tällä ajotavan muutoksella estetään kompressorin kiinni laittaminen ja kaasun polttaminen soihdussa. Laivan purkutilanteeseen ehdotukseksi laadittiin erillinen laivanpurkumoodi, jolla pystyy ajamaan kompressoreita erikseen. Näiden perusteella tulevaisuudessa on hyvä suunnitella ratkaisua kompressoreihin liittyviin ongelmiin.
Työ aloitettiin tutustumalla kompressoreiden toimintaan ja automaatioon normaalissa tuotannossa ja erikoistilanteissa. Normaalin tuotannon aikana ja kaasun kulutuksen pysyessä yli 2 500 kg/h prosessin toimintaan ei tarvitse kiinnittää huomiota. Kaasun kulutuksen mennessä alle 2 500 kg/h alkaa syntymään ongelmia. Automaation suunnittelussa ei ole otettu huomioon pitkään jatkuvia kaasun kulutuksen vähenemisiä. Erikoistilanteista laivan purkutilanteessa kompressorin automaatio ei toimi ja sitä joutuu säätämään käsin. Työssä selvitettiin, mistä ongelmat aiheutuvat, ja pohdittiin samalla niiden ratkaisemista. Automaatiolle tehtävien isojen muutosten testaaminen ei ollut mahdollista, joten työ jäi teorian tasolle.
Työn tuloksena saatiin kaikkiin ongelmakohtiin ratkaisuehdotukset. Vähäisen kaasunkulutuksen tilanteeseen ehdotettiin kompressorin kapasiteetin rajoittamista ja sammuttamista. Tällä tavalla estetään kaasun virtaaminen LNG-puolelle. Toinen ratkaisuehdotus koskee höyrystimien ajotavan muuttamista. Tällä ajotavan muutoksella estetään kompressorin kiinni laittaminen ja kaasun polttaminen soihdussa. Laivan purkutilanteeseen ehdotukseksi laadittiin erillinen laivanpurkumoodi, jolla pystyy ajamaan kompressoreita erikseen. Näiden perusteella tulevaisuudessa on hyvä suunnitella ratkaisua kompressoreihin liittyviin ongelmiin.