Hyperkasuaalin mobiilipelin tekeminen
Niskala, Santtu (2019)
Niskala, Santtu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424567
Tiivistelmä
Työn aiheena oli hyperkasuaalin mobiilipelin kehittäminen, jota voi pelata mobiililaitteella. Valitsin tämän aiheen koska olin työn aloitushetkellä töissä mobiilipeliyrityksessä, joka keskittyi hyperkasuaalien mobiilipelien kehitykseen. Työllä ei ollut toimeksiantajaa. Tässä työssä kerrotaan hyperkasuaaleista mobiilipeleistä ja sellaisen kehittämisen eri alueista. Työssä kerrotaan pelin suunnittelussa tehdyistä valinnoista sekä myös kehityksen muutamasta eri osasta ja siinä vastaan tulleista haasteista ja niiden ratkaisemisesta. Pelin kehityksessä käytettiin apuna Unity-pelimoottoria ja muutamia sille tehtyjä ilmaisia ja maksullisia kehitystä helpottavia paketteja. Työn tietoperustana käytettiin omaa tietoani hyperkasuaaleista peleistä ja niiden kehityksestä ja myös netistä saatua ajantasaisempaa tietoa niiden markkinatilanteesta. Työn tuloksena saatiin valmiiksi mobiililaitteilla pelattava peli, josta löytyy hyperkasuaaleille peleille tyypilliset mekaniikat ja ominaisuudet. Kehitettyyn peliin jäi vielä paljon jatkokehitettävää, koska pelin kehittämiseen käytettävä aika oli todella rajallinen.