Kevyet materiaalit autotekniikassa
Rulamo, Jani-Pekka (2019)
Rulamo, Jani-Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424596
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan autojen valmistuksen kevyitä materiaalivaihtoehtoja, kuten kevytmetalleja, muoveja sekä komposiitteja. Työssä pyritään löytämään optimaalisia materiaaliratkaisuja ajatellen käyttökohteita.
Työssä tarkastellaan ja verrataan autotekniikassa käytettävien kevyiden materiaalien ominaisuuksia kuten, ekologisuutta, valmistuskustannuksia, sarjavalmistettavuutta, korjattavuutta, liitettävyyttä, kierrätettävyyttä. Kevyiden materiaalien käyttökohteita esitellään isoista itsetukevista korin osista pienempiin osiin. Työssä painotetaan materiaaleja, jotka ovat tulevaisuuden kannalta relevantteja, turvallisia, ekologisesti kestäviä ja kokonaishiilijalanjäljeltään tasapainoisia.
Työssä perehdytään uuteen materaalia lisäävään valmistukseen. Materiaalia lisäävä valmistus tulee olemaan vahvasti osana tulevaisuuden kevyitä autotekniikan ratkaisuja. Työssä tutkitaan myös uusimpia ja innostavia kevyiden materiaalien keksintöjä, kuten 9R-faasin ”nanopunottua” teräsalumiinia, korkean entropian metalleja ja B2-kiderakenteista alumiiniterästä.
Työn tuloksena syntyi monipuolinen tietopaketti autojen kevyistä materaaleista. Modernin auton valmistuksessa käytettävät metallit ovat enimmäkseen suurlujuusteräksiä ja alumiiniseoksia. Magnesiumseosten käyttö on lisääntymässä. Nämä materiaalit tulevat olemaan iso osa nykyistä optimaalista autonvalmistusta sekä iso osa tulevaisuuden autotekniikkaa.
Työssä tarkastellaan ja verrataan autotekniikassa käytettävien kevyiden materiaalien ominaisuuksia kuten, ekologisuutta, valmistuskustannuksia, sarjavalmistettavuutta, korjattavuutta, liitettävyyttä, kierrätettävyyttä. Kevyiden materiaalien käyttökohteita esitellään isoista itsetukevista korin osista pienempiin osiin. Työssä painotetaan materiaaleja, jotka ovat tulevaisuuden kannalta relevantteja, turvallisia, ekologisesti kestäviä ja kokonaishiilijalanjäljeltään tasapainoisia.
Työssä perehdytään uuteen materaalia lisäävään valmistukseen. Materiaalia lisäävä valmistus tulee olemaan vahvasti osana tulevaisuuden kevyitä autotekniikan ratkaisuja. Työssä tutkitaan myös uusimpia ja innostavia kevyiden materiaalien keksintöjä, kuten 9R-faasin ”nanopunottua” teräsalumiinia, korkean entropian metalleja ja B2-kiderakenteista alumiiniterästä.
Työn tuloksena syntyi monipuolinen tietopaketti autojen kevyistä materaaleista. Modernin auton valmistuksessa käytettävät metallit ovat enimmäkseen suurlujuusteräksiä ja alumiiniseoksia. Magnesiumseosten käyttö on lisääntymässä. Nämä materiaalit tulevat olemaan iso osa nykyistä optimaalista autonvalmistusta sekä iso osa tulevaisuuden autotekniikkaa.