Vahvuudet mukana musiikin opetuksessa : ryhmänohjaajan ABC
Bergström, Hanna (2019)
Bergström, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424568
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on edistää vahvuusperustaista positiivista pedagogiikkaa musiikin opetuksessa. Esittelen harjoituksia, jotka auttavat ryhmänohjaajia ottamaan lasten ja nuorten vahvuudet opettamisen lähtökohdaksi. Olen kerännyt nämä harjoitukset pienen oppaan muotoon, jolloin varsinkin aloittelevat pedagogit voivat hyödyntää niitä työssään ja hypätä ryhmäopetuksen maailmaan. Opinnäytetyöni liittyy Tämä elämä -hankkeeseen.
Työni aineistoa ovat kirjallisuuden lisäksi Tämä elämä -hankkeen koulutuksesta saamani aineistot ja muistiinpanoni, hankkeen työpajojen havainnointiaineisto ja niistä tehdyt videot sekä kahden Tämä elämä -hankkeeseen osallistuneen opiskelijakollegani kirjoittama kooste.
Ryhmänohjaajan ABC sisältää harjoituksia, joita on mahdollisuus soveltaa monenlaisissa musiikinopetuksen tilanteissa. Harjoitusten lisäksi olen koonnut ohjeita muun muassa oppilaan kohtaamisesta, ryhmätilanteeseen virittäytymisestä, ryhmäyttämisestä sekä esteettömyydestä. Oppaan keskeisenä ajatuksena on luoda positiivisuuden kautta turvallinen oppimisympäristö ja hyvä opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutussuhde, jolloin oppilaat on mahdollista kohdata aidosti, vahvuuksineen.
Koen aiheeni tärkeäksi siksi, että olen huomannut lasten ja nuorten tarvitsevan turvallisen oppimisympäristön ja kannustavaa sekä vahvuudet huomioivaa vuorovaikutusta. Taidepedagogiset työtavat, musiikki ja positiivisen pedagogiikan vahvuusajattelu voivat merkittävästi tukea näiden asioiden syntymistä. Toivon, että työni lukija saa hyviä ja helppoja työkaluja löytääkseen jokaisen oppilaansa musiikillisen potentiaalin iästä riippumatta. Kokoamani ryhmänohjaajan ABC antaa vinkkejä laulun, soiton, musiikin ja taiteen perusopetuksen erilaisiin ryhmänohjaustilanteisiin.
Työni aineistoa ovat kirjallisuuden lisäksi Tämä elämä -hankkeen koulutuksesta saamani aineistot ja muistiinpanoni, hankkeen työpajojen havainnointiaineisto ja niistä tehdyt videot sekä kahden Tämä elämä -hankkeeseen osallistuneen opiskelijakollegani kirjoittama kooste.
Ryhmänohjaajan ABC sisältää harjoituksia, joita on mahdollisuus soveltaa monenlaisissa musiikinopetuksen tilanteissa. Harjoitusten lisäksi olen koonnut ohjeita muun muassa oppilaan kohtaamisesta, ryhmätilanteeseen virittäytymisestä, ryhmäyttämisestä sekä esteettömyydestä. Oppaan keskeisenä ajatuksena on luoda positiivisuuden kautta turvallinen oppimisympäristö ja hyvä opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutussuhde, jolloin oppilaat on mahdollista kohdata aidosti, vahvuuksineen.
Koen aiheeni tärkeäksi siksi, että olen huomannut lasten ja nuorten tarvitsevan turvallisen oppimisympäristön ja kannustavaa sekä vahvuudet huomioivaa vuorovaikutusta. Taidepedagogiset työtavat, musiikki ja positiivisen pedagogiikan vahvuusajattelu voivat merkittävästi tukea näiden asioiden syntymistä. Toivon, että työni lukija saa hyviä ja helppoja työkaluja löytääkseen jokaisen oppilaansa musiikillisen potentiaalin iästä riippumatta. Kokoamani ryhmänohjaajan ABC antaa vinkkejä laulun, soiton, musiikin ja taiteen perusopetuksen erilaisiin ryhmänohjaustilanteisiin.