Pikku Ponin nuottikoulu : alkeisopas nuotinluvun maailmaan
Myllynen, Hiljamaija (2019)
Myllynen, Hiljamaija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424639
Tiivistelmä
Työni tavoitteena oli tarkastella nuotinluvun opetusta osana opetustyötäni. Tutkimusmenetelmänä oli oman kokemuksellisen tietoni vertaaminen olemassa oleviin pianonsoiton alkeismateriaaleihin. Lopputuloksena syntyi uusi nuotinluvun alkeismateriaali Pikku Ponin nuottikoulu.
Tarkastelen nuotinluvun suhdetta niin kutsuttuun prima vista -soittoon. Kyseenalaistan prima vista -soiton tarpeellisuuden ja totean, että olisi mahdollisesti hedelmällisempää tarkastella prima vista -soittoa nuotinluvun opettamisen mittarina sen sijaan, että sitä käytettäisi oppilaan osaamisen mittarina.
Nuotti on aina työväline, joka mahdollistaa musiikin ylöskirjaamisen sekä harjoittelun. Nuottia ei tarvitse nostaa tätä suurempaan arvoon, mutta sen lukutaidon harjaannuttaminen on perusteltua - erityisesti, kun tavoitteena on elinikäinen oppiminen. Väitän, että opettajan yksi keskeisempiä tehtäviä on opettaa nuotinlukua mahdollisimman hyvin.
Luon katsauksen pianokouluihin ja kerron pääpiirteisesti, millaisia erityispiirteitä Suomessa laajasti käytössä olevissa pianokouluissa on. Huomioin myös kokoelmat, jotka eivät ole varsinaisesti pianokouluja mutta joita käytetään opetuksessa kiinteästi. Totean, että tuottamani materiaali sijoittuu pianokoulutradition ulkopuolelle ja on nuotinlukua tukeva oheismateriaali enemmän kuin pedagoginen kokonaisuus.
Olen tehnyt monimuototyön, jonka teososa on tekemäni Pikku Ponin nuottikoulu. Nuotti-koulu on tekijänoikeussyistä salainen, mutta esittelen sen tässä opinnäytetyössä kappalekohtaisesti.
Tarkastelen nuotinluvun suhdetta niin kutsuttuun prima vista -soittoon. Kyseenalaistan prima vista -soiton tarpeellisuuden ja totean, että olisi mahdollisesti hedelmällisempää tarkastella prima vista -soittoa nuotinluvun opettamisen mittarina sen sijaan, että sitä käytettäisi oppilaan osaamisen mittarina.
Nuotti on aina työväline, joka mahdollistaa musiikin ylöskirjaamisen sekä harjoittelun. Nuottia ei tarvitse nostaa tätä suurempaan arvoon, mutta sen lukutaidon harjaannuttaminen on perusteltua - erityisesti, kun tavoitteena on elinikäinen oppiminen. Väitän, että opettajan yksi keskeisempiä tehtäviä on opettaa nuotinlukua mahdollisimman hyvin.
Luon katsauksen pianokouluihin ja kerron pääpiirteisesti, millaisia erityispiirteitä Suomessa laajasti käytössä olevissa pianokouluissa on. Huomioin myös kokoelmat, jotka eivät ole varsinaisesti pianokouluja mutta joita käytetään opetuksessa kiinteästi. Totean, että tuottamani materiaali sijoittuu pianokoulutradition ulkopuolelle ja on nuotinlukua tukeva oheismateriaali enemmän kuin pedagoginen kokonaisuus.
Olen tehnyt monimuototyön, jonka teososa on tekemäni Pikku Ponin nuottikoulu. Nuotti-koulu on tekijänoikeussyistä salainen, mutta esittelen sen tässä opinnäytetyössä kappalekohtaisesti.