Markkinointisuunnitelma
Lehmussaari, Hanna (2019)
Lehmussaari, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525034
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajalle hyödyllinen ja käyttökelpoinen markkinointisuunnitelma. Kohdeyritykselle ei ole aiemmin tehty markkinointisuunnitelmaa, joten yhdessä päädyimme siihen, että se on molempia osapuolia palveleva aihe. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on tutkia, kuinka päästä työssä asetettuihin myyntitavoitteisiin markkinointiviestinnän ja henkilöstön avulla. Kohdeyrityksen tuotevalikoima on monimuotoinen, joten markkinointisuunnitelmassa käsiteltävät asiat on käytävä molempien tuoteryhmien mukaisesti.
Tietoperusta koostuu alan kirjallisuudesta sekä ajankohtaisista internetlähteistä. Markkinointisuunnitelmassa on käytetty vetoketju-mallia, eli teoria ja käytäntö kulkevat työssä rinnakkain.
Markkinointisuunnitelman alussa selvitetään yrityksen lähtötilanne lähtökohta-analyysin avulla. Ensin tutkitaan mikroympäristöä, jonka jälkeen siirrytään makroympäristöön. Makroympäristöä käsitellään PESTE-analyysin kautta. Lähtökohta-analyysi kiteytetään SWOT-analyysiin, jonka tulokset johdetaan TOWS-analyysiin. TOWS-analyysin avulla saadaan käytännöllisiä ratkaisuja tulevaisuuden mahdollisuuksiin ja uhkiin. Tämän jälkeen siirrytään markkinointistrategiaan ja tavoitteisiin. Markkinoinnin kilpailukeinoja käydään läpi 5P-mallin mukaisesti. Lanseerausmarkkinoinnissa on käytännön ratkaisu, kuinka markkinoida uutta tuotetta. Markkinointitoimissa käydään läpi konkreettiset toimenpiteet vuodelle 2020.
Johtopäätöksissä ilmenee, että yrityksen suurin vahvuus on henkilöstön osaaminen ja laadukkaat tuotteet molemmissa tuoteryhmissä. Sisäisen markkinoinnin avulla yritys motivoi henkilöstöään, jonka avulla se pääsee myyntitavoitteisiin. Markkinointiviestinnän avulla parannetaan yrityksen ja sen tuotteiden tunnettuutta ja kokonaisvaltaista mielikuvaa sidosryhmissä, jonka myötä myynti kasvaa.
Tietoperusta koostuu alan kirjallisuudesta sekä ajankohtaisista internetlähteistä. Markkinointisuunnitelmassa on käytetty vetoketju-mallia, eli teoria ja käytäntö kulkevat työssä rinnakkain.
Markkinointisuunnitelman alussa selvitetään yrityksen lähtötilanne lähtökohta-analyysin avulla. Ensin tutkitaan mikroympäristöä, jonka jälkeen siirrytään makroympäristöön. Makroympäristöä käsitellään PESTE-analyysin kautta. Lähtökohta-analyysi kiteytetään SWOT-analyysiin, jonka tulokset johdetaan TOWS-analyysiin. TOWS-analyysin avulla saadaan käytännöllisiä ratkaisuja tulevaisuuden mahdollisuuksiin ja uhkiin. Tämän jälkeen siirrytään markkinointistrategiaan ja tavoitteisiin. Markkinoinnin kilpailukeinoja käydään läpi 5P-mallin mukaisesti. Lanseerausmarkkinoinnissa on käytännön ratkaisu, kuinka markkinoida uutta tuotetta. Markkinointitoimissa käydään läpi konkreettiset toimenpiteet vuodelle 2020.
Johtopäätöksissä ilmenee, että yrityksen suurin vahvuus on henkilöstön osaaminen ja laadukkaat tuotteet molemmissa tuoteryhmissä. Sisäisen markkinoinnin avulla yritys motivoi henkilöstöään, jonka avulla se pääsee myyntitavoitteisiin. Markkinointiviestinnän avulla parannetaan yrityksen ja sen tuotteiden tunnettuutta ja kokonaisvaltaista mielikuvaa sidosryhmissä, jonka myötä myynti kasvaa.