Liikenteen rajoittaminen läpiajon mahdollistavilla kevyen liikenteen yhteyksillä
Salminen, Tomi (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525015
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli löytää ratkaisuja jalankulku- ja pyöräilyväylillä tapahtuvaan luvattoman ajoneuvoliikenteen rajoittamiseen. Lahden kaupunki oli vuoden 2018 aikana poistanut jalankulku- ja pyöräily-väylillä sijainneet ajoesteet liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Tämän seurauksena väylillä on esiintynyt ajoittain sinne kuulumatonta ajoneuvoliikennettä. Työssä esitetään ratkaisuehdotukset 16:een eri kohteeseen, joista Lahden kaupungille on annettu asukaspalautetta liittyen luvattomaan ajoneuvoliikenteeseen kävely- ja pyöräilyväylillä. Lisäksi työssä käytiin läpi 165 kävely- ja pyöräilyväylää, joista esteet ovat poistettu, jotka luokiteltiin raiteiksi, tai poluiksi.
Työ suoritettiin väylien jaottelun osalta kartta- ja maastokatselmuksina, joissa väylien sijaintia verrattiin Lahden kaupungin pyöräilyn pää- ja alueverkostoon ja koulujen läheisyyteen, alueen yhtenäisyyden säilyminen huomioiden. Liikenteen rajoittamisen osalta työ toteutettiin maastokäynnein, jonka lisäksi jokaisesta kohteesta laadittiin suunnitelma väylään tehtävistä muutoksista, jonka avulla väylän käyttäminen ajoneuvoliikenteelle vaikeutuisi.
Työn tuloksena saatiin listaus kävely ja pyöräilyväylistä, polkuihin ja raitteihin jaoteltuna, sekä suunnitelmat ajoneuvoliikenteen rajoittamiseksi 16:een kohteeseen, joista kaupungille on annettu asukaspalautetta. Työn aikana havaittiin luvattoman autoliikenteen estämisen onnistuvan monilla keinoin ilman ajoesteitä, mutta mopo-, skootteri- ja mönkijäliikenteen rajoittamisen olevan ongelmallista vaikeuttamatta samalla pyöräilyä, sekä jalankulkua.
Työ suoritettiin väylien jaottelun osalta kartta- ja maastokatselmuksina, joissa väylien sijaintia verrattiin Lahden kaupungin pyöräilyn pää- ja alueverkostoon ja koulujen läheisyyteen, alueen yhtenäisyyden säilyminen huomioiden. Liikenteen rajoittamisen osalta työ toteutettiin maastokäynnein, jonka lisäksi jokaisesta kohteesta laadittiin suunnitelma väylään tehtävistä muutoksista, jonka avulla väylän käyttäminen ajoneuvoliikenteelle vaikeutuisi.
Työn tuloksena saatiin listaus kävely ja pyöräilyväylistä, polkuihin ja raitteihin jaoteltuna, sekä suunnitelmat ajoneuvoliikenteen rajoittamiseksi 16:een kohteeseen, joista kaupungille on annettu asukaspalautetta. Työn aikana havaittiin luvattoman autoliikenteen estämisen onnistuvan monilla keinoin ilman ajoesteitä, mutta mopo-, skootteri- ja mönkijäliikenteen rajoittamisen olevan ongelmallista vaikeuttamatta samalla pyöräilyä, sekä jalankulkua.