"Yhteisten toimintojen ja liikkumisen kautta sitä ryhmäytymistä"
Huhtala, Paula (2019)
Huhtala, Paula
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825380
Tiivistelmä
Tekijä Paula Huhtala Vuosi 2019
Ohjaaja(t) Sari Leppälä, Timo Marttala
Toimeksiantaja Lapin ammattikorkeakoulu
Työn nimi ”Yhteisten toimintojen ja liikkumisen kautta sitä ryh- mäytymistä”
Sivu- ja liitesivumäärä 51 + 3
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla varhaiskasvattajien kokemuksia liikuntakasvatuksen hyödynnettävyydestä monikulttuurisen lapsen päiväkotiryhmään kotoutuessa. Lisäksi tarkoituksena on kuvailla liikuntakasvatuksen merkitystä monikulttuurisen lapsen kielen kehityksessä. Tutkimustehtävät: 1. Miten liikuntakasvatusta hyödynnetään monikulttuurisen lapsen päiväkodinryhmään kotoutumisessa? 2. Millainen merkitys liikuntakasvatuksella on monikulttuurisen lapsen kielen kehitykseen?
Viitekehys koostuu monikulttuurisesta lapsesta varhaiskasvatuksessa, monikulttuurisen lapsen kotoutumisesta päiväkodinryhmään, kielen kehityksestä sekä liikuntakasvatuksesta. Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto on kerätty ryhmähaastattelulla, käyttäen teemahaastattelua. Haastateltavina oli varhaiskasvattajia kahdesta eri päiväkodista Rovaniemeltä. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineistosta ilmeni, että monikulttuurisen lapsen ryhmäytyminen päiväkodinryhmään ja kavereihin tutustuminen koetaan tärkeinä asioita. Lasten keskinäiset leikit ja puuhastelut, joissa ei välttämättä ole yhteistä kieltä, nähdään tärkeinä asioina päiväkodinryhmään kotoutuessa. Liikuntakasvatuksen avulla voi harjoitella monia arkisia asioita sekä sisällyttää leikkeihin monia opeteltavia asioita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvattajat kokevat liikuntakasvatuksesta olevan kokonaisvaltaisesti hyötyä monikulttuurisille lapsille ja sen avulla lapsi pääsee mukaan toimintaan, vaikka yhteistä kieltä ei vielä olisikaan. Liikuntakasvatuksen koetaan olevan avuksi monikulttuurisen lapsen kotoutumiseen. Monikulttuurisen lapsen kotoutuminen päiväkodinryhmään nähdään ryhmäytymisenä sekä suomen kielen ja kulttuurin opetteluna. Varhaiskasvattajat kokevat, että liikuntakasvatuksen avulla monikulttuuristen lasten vuorovaikutus toisten lasten kanssa lisääntyy ja kielellistä harjoitusta tulee toiminnan yhteydessä.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen. Lisäksi opinnäytetyöstä on hyötyä monikulttuuristen lasten kanssa päiväkodissa työskenteleville sekä opiskelijoille.
Avainsanat: monikulttuurinen lapsi, varhaiskasvatus, kotoutuminen, liikuntakasvatus, kielen kehitys
Ohjaaja(t) Sari Leppälä, Timo Marttala
Toimeksiantaja Lapin ammattikorkeakoulu
Työn nimi ”Yhteisten toimintojen ja liikkumisen kautta sitä ryh- mäytymistä”
Sivu- ja liitesivumäärä 51 + 3
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla varhaiskasvattajien kokemuksia liikuntakasvatuksen hyödynnettävyydestä monikulttuurisen lapsen päiväkotiryhmään kotoutuessa. Lisäksi tarkoituksena on kuvailla liikuntakasvatuksen merkitystä monikulttuurisen lapsen kielen kehityksessä. Tutkimustehtävät: 1. Miten liikuntakasvatusta hyödynnetään monikulttuurisen lapsen päiväkodinryhmään kotoutumisessa? 2. Millainen merkitys liikuntakasvatuksella on monikulttuurisen lapsen kielen kehitykseen?
Viitekehys koostuu monikulttuurisesta lapsesta varhaiskasvatuksessa, monikulttuurisen lapsen kotoutumisesta päiväkodinryhmään, kielen kehityksestä sekä liikuntakasvatuksesta. Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto on kerätty ryhmähaastattelulla, käyttäen teemahaastattelua. Haastateltavina oli varhaiskasvattajia kahdesta eri päiväkodista Rovaniemeltä. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineistosta ilmeni, että monikulttuurisen lapsen ryhmäytyminen päiväkodinryhmään ja kavereihin tutustuminen koetaan tärkeinä asioita. Lasten keskinäiset leikit ja puuhastelut, joissa ei välttämättä ole yhteistä kieltä, nähdään tärkeinä asioina päiväkodinryhmään kotoutuessa. Liikuntakasvatuksen avulla voi harjoitella monia arkisia asioita sekä sisällyttää leikkeihin monia opeteltavia asioita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvattajat kokevat liikuntakasvatuksesta olevan kokonaisvaltaisesti hyötyä monikulttuurisille lapsille ja sen avulla lapsi pääsee mukaan toimintaan, vaikka yhteistä kieltä ei vielä olisikaan. Liikuntakasvatuksen koetaan olevan avuksi monikulttuurisen lapsen kotoutumiseen. Monikulttuurisen lapsen kotoutuminen päiväkodinryhmään nähdään ryhmäytymisenä sekä suomen kielen ja kulttuurin opetteluna. Varhaiskasvattajat kokevat, että liikuntakasvatuksen avulla monikulttuuristen lasten vuorovaikutus toisten lasten kanssa lisääntyy ja kielellistä harjoitusta tulee toiminnan yhteydessä.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen. Lisäksi opinnäytetyöstä on hyötyä monikulttuuristen lasten kanssa päiväkodissa työskenteleville sekä opiskelijoille.
Avainsanat: monikulttuurinen lapsi, varhaiskasvatus, kotoutuminen, liikuntakasvatus, kielen kehitys