Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Tanssi on silta toiseen ihmiseen" : Kokonaisvaltaisen valmennuksen hyödyntäminen seuratanssinopetuksessa

Tuominen, Hanna (2019)

Avaa tiedosto
Hanna Tuominen.pdf (651.8Kt)
Lataukset: 


Tuominen, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825348
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte kiteytyy tutkimuskysymykseen: Miten ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevaa valmennusta voidaan hyödyntää kurssimuotoisessa seuratanssinopetuksessa?

Kehittämistutkimukseni tavoitteena on kehittää seuratanssin opetukseen uudenlaisia lähestymistapoja ja näkökulmia hyödyntäen jo olemassa olevaa urheiluvalmennuksen tietotaitoa. Jotta voidaan puhua paritanssijan kokonaisvaltaisesta opettamisesta, tulisi siinä toteutua kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osa-alueiden (fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten osa-alueiden) huomiointi. Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osa-alueisiin olisi hyvä kiinnittää huomiota jo paritanssiharrastuksen alkuvaiheesta alkaen, jolloin autettaisiin ihmisiä kasvamaan mahdollisimman tasapainoisiksi tanssinharrastajiksi ja ihmisiksi, sekä mahdollisesti vältyttäisiin myös ns. drop-out ilmiöltä ja harrastuksen lopettamiselta.

Lähestymistapana on laadullinen kehittämistutkimus, joka lähtee teoriasta ja hyödynnetään käytännössä. Lähdeaineistona olen käyttänyt urheilussa käytettävää kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin määritelmää, ja soveltanut tätä omaan tanssinopetukseen ja testitanssikurssin harjoitteiden suunnittelussa. Lisäksi keräsin kurssin oppilailta tietoa ja palautetta heidän kokemuksistaan, ja jota vertasin lähdeaineistoon.

Kurssilaisten vastauksista ilmeni kuinka kokonaisvaltaisesta harrastuksesta on kysymys, joten myös seuratanssinopetuksen olisi hyvä tätä tukea. Seuratanssin opettaminen, varsinkin lyhyissä kurssimuotoisissa opetuksissa keskittyy pääosin fyysiseen tekemiseen, askelten ja kuvioiden oppimiseen.

Valmennuksen tulisi kuitenkin huomioida paremmin fyysisen, psyykkisen sekä sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueet seuratanssinopetuksessa, jotta tanssijoista kehittyy tasapainoisia ja hyvinvoivia ihmisiä. Erilaisia urheilun ja liikunnanohjauksen menetelmiä sekä monia psyykkisen valmennuksen menetelmiä käyttämällä edistetään tanssinoppimista ja harrastuksen jatkumista. Tällaiselle kokonaisvaltaiselle tanssinopetukselle on tanssinopetuskentällä tarvetta. Kurssi tulisi kuitenkin toteuttaa pidempikestoisena, koska monet aiheet vaativat oppilailta asioiden työstöä pidemmällä aikavälillä, jotta saadaan muutoksia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste