Näyttelystä oppimisympäristöksi: Lapsilähtöisen varhaiskasvatusmateriaalin laatiminen Iisalmen luontomuseolle
Rissanen, Henna (2019)
Rissanen, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825360
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli kehittää Iisalmen luontomuseon näyttelyä varhaiskasvatuksen oppimisympäristönä. Kehittämistyön taustateoria rakentui sosiaalipedagogiikan ja ympäristökasvatuksen näkökulmista. Tavoitteena oli kehittää museopedagokiikkaa lapsilähtöisemmäksi siten, että museo huomioisi myös alle kouluikäisten lasten oppimisvalmiudet.
Kehittämistyö eteni Demingin ympyräksi kutsutun vaihemallin mukaan, johon kuuluivat suunnittelu, tekeminen, testaus ja toiminta. Työn tuloksena Iisalmen luontomuseo sai digitaaliset ohjausmateriaalit kolmeen erilaiseen museokierrokseen sekä erilaisia oppimista edistäviä elementtejä museonäyttelyyn. Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajana toimineen Iisalmen Luonnon Ystäväin yhdistyksen kanssa. Rahoittajana toimi Olvi-säätiö.
Kehittämistyön tuloksena museonäyttelyn pedagoginen ja didaktinen suunnitelmallisuus tarkentui, mikä näkyy konkreettisimmin kolmen museokierroksen pedagogisina tavoitteina. Myös moniaistisuutta ja teknologian hyödyntämistä lisättiin oppimiskokemuksen tukena. Lapsilähtöisyys on huomioitu leikin ja konkreettisuuden lisäämisenä sekä mahdollisuutena käyttää materiaaleja joustavasti lasten tarpeiden mukaan. Jatkossa museokokemusta voi kehittää edelleen esimerkiksi laatimalla materiaalia museovierailuun orientoitumista varten sekä vierailun jälkeen kokemuksen kertaamisen avuksi. This thesis was a development work, which goal was to develop a museum display as a learning environment for early childhood education. Theoretical frame was built upon social pedagogy and environment and nature education. The purpose was to develop child oriented museum pedagogy to consider the young children’s learning.
The development work proceeded according to the phase model called Deming circle. The phases were planning, doing, testing and acting. As a result, the Natural History Museum of Iisalmi got digital guiding material for three different museum tours as well as elements that foster learning inside the museum display. Development work was carried out in co-operation with the Iisalmi Naturalists’ society. Olvi foundation funded the project.
The development work defined the museum display’s pedagogical and didactic methods, which can be seen in the pedagogical goals of the three museum tours. Also multisensoral and technological possibilities were utilized to improve the learning experience. Child-oriented approach can be seen in playfulness, concreteness and in the possibility to use the material flexibly according to children’s needs. In future the learning environment can be developed further by creating material to view before and after the visit.
Kehittämistyö eteni Demingin ympyräksi kutsutun vaihemallin mukaan, johon kuuluivat suunnittelu, tekeminen, testaus ja toiminta. Työn tuloksena Iisalmen luontomuseo sai digitaaliset ohjausmateriaalit kolmeen erilaiseen museokierrokseen sekä erilaisia oppimista edistäviä elementtejä museonäyttelyyn. Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajana toimineen Iisalmen Luonnon Ystäväin yhdistyksen kanssa. Rahoittajana toimi Olvi-säätiö.
Kehittämistyön tuloksena museonäyttelyn pedagoginen ja didaktinen suunnitelmallisuus tarkentui, mikä näkyy konkreettisimmin kolmen museokierroksen pedagogisina tavoitteina. Myös moniaistisuutta ja teknologian hyödyntämistä lisättiin oppimiskokemuksen tukena. Lapsilähtöisyys on huomioitu leikin ja konkreettisuuden lisäämisenä sekä mahdollisuutena käyttää materiaaleja joustavasti lasten tarpeiden mukaan. Jatkossa museokokemusta voi kehittää edelleen esimerkiksi laatimalla materiaalia museovierailuun orientoitumista varten sekä vierailun jälkeen kokemuksen kertaamisen avuksi.
The development work proceeded according to the phase model called Deming circle. The phases were planning, doing, testing and acting. As a result, the Natural History Museum of Iisalmi got digital guiding material for three different museum tours as well as elements that foster learning inside the museum display. Development work was carried out in co-operation with the Iisalmi Naturalists’ society. Olvi foundation funded the project.
The development work defined the museum display’s pedagogical and didactic methods, which can be seen in the pedagogical goals of the three museum tours. Also multisensoral and technological possibilities were utilized to improve the learning experience. Child-oriented approach can be seen in playfulness, concreteness and in the possibility to use the material flexibly according to children’s needs. In future the learning environment can be developed further by creating material to view before and after the visit.