Alle kouluikäisen lapsen aggressiivisuuden syyt ja yleisyys
Hellevaara, Isa (2019)
Hellevaara, Isa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925464
Tiivistelmä
Aggressio tarkoittaa aggressiivista käyttäytymistä. Aggressiivisuus on tietty persoonallisuuspiirre. On eri asia käyttäytyä aggressiivisesti kuin olla aggressiivinen. Aggressiivisuudessa toisen tunteista ei välitetä ja toiselle ihmiselle tuotetaan harmia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata alle kouluikäisten lasten aggressiivisuutta, sen ilmenemisen yleisyyttä, syitä ja vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa ja keinoja tiivistetysti alle kouluikäisten lasten aggressiivisuudesta niin hoitoalan ihmisille, lasten vanhemmille ja huoltajille sekä kaikille, jotka ovat aggressiivisten lasten kanssa tekemisissä. Tuloksia voidaan hyödyntää itseopiskelussa, koulutuksessa ja perehdytyksessä sekä lasten aggressiivisuuden hallinnan kehittämisessä. Aiheessa keskityttiin alle kouluikäisten lasten aggressiivisuuteen, joissa tilanne oli edennyt fyysiseen kontaktiin asti tai sen uhka oli ilmeinen.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimustehtävinä olivat: 1. Mistä alle kouluikäisen lapsen aggressiivisuus johtuu? 2. Mitkä tekijät vaikuttavat aggressiiviseen käyttäytymiseen? sekä 3. Kuinka yleistä alle kouluikäisten aggressiivisuus on? Tiedonhaku tehtiin Medic- sekä CINAHL EBSCOhost -tietokannoista. Valittu aineisto analysoitiin teema-analyysin avulla, teemoittelulla. Analysoitavaksi valikoitui kolme kotimaista artikkelia sekä kaksi ulkomaalaista tutkimusartikkelia.
Tutkimustulosten mukaan alle kouluikäisen lapsen aggressiivisuudessa tärkeimmässä asemassa olivat lapsen ja aikuisen väliset vuorovaikutussuhteet sekä mallioppiminen. Hoitokeinona toimivin oli perheinterventiot. Tutkimustulosten perusteella vanhempien oma käyttäytyminen liittyi lapsen aggressiiviseen käyttäytymiseen. Lasten aggressiivisuuden esiintyvyys koko väestössä on noin 2 – 16 %.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata alle kouluikäisten lasten aggressiivisuutta, sen ilmenemisen yleisyyttä, syitä ja vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa ja keinoja tiivistetysti alle kouluikäisten lasten aggressiivisuudesta niin hoitoalan ihmisille, lasten vanhemmille ja huoltajille sekä kaikille, jotka ovat aggressiivisten lasten kanssa tekemisissä. Tuloksia voidaan hyödyntää itseopiskelussa, koulutuksessa ja perehdytyksessä sekä lasten aggressiivisuuden hallinnan kehittämisessä. Aiheessa keskityttiin alle kouluikäisten lasten aggressiivisuuteen, joissa tilanne oli edennyt fyysiseen kontaktiin asti tai sen uhka oli ilmeinen.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimustehtävinä olivat: 1. Mistä alle kouluikäisen lapsen aggressiivisuus johtuu? 2. Mitkä tekijät vaikuttavat aggressiiviseen käyttäytymiseen? sekä 3. Kuinka yleistä alle kouluikäisten aggressiivisuus on? Tiedonhaku tehtiin Medic- sekä CINAHL EBSCOhost -tietokannoista. Valittu aineisto analysoitiin teema-analyysin avulla, teemoittelulla. Analysoitavaksi valikoitui kolme kotimaista artikkelia sekä kaksi ulkomaalaista tutkimusartikkelia.
Tutkimustulosten mukaan alle kouluikäisen lapsen aggressiivisuudessa tärkeimmässä asemassa olivat lapsen ja aikuisen väliset vuorovaikutussuhteet sekä mallioppiminen. Hoitokeinona toimivin oli perheinterventiot. Tutkimustulosten perusteella vanhempien oma käyttäytyminen liittyi lapsen aggressiiviseen käyttäytymiseen. Lasten aggressiivisuuden esiintyvyys koko väestössä on noin 2 – 16 %.