Viestintäsuunnitelma ja vuosikello kansalaisopiston kulttuuripalveluissa.
Soronen, Jaana (2019)
Soronen, Jaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125884
Tiivistelmä
Kansalaisopistot ympäri Suomen tarjoavat vuosittain tuhansia kulttuuritapahtumia ja tuottavat kulttuuripalveluja kuntalaisille. Kansalaisopistot täydentävät kunnan tai toiminta-alueensa kulttuuritarjontaa tuottamalla erilaisia tapahtumia, taidenäyttelyitä, konsertteja, teatteriesityksiä ja paljon muita tapahtumia. Jos kunnassa ei ole kulttuuritoimea, opiston rooli korostuu entisestään. Laki kuntien kulttuuritoiminnasta muuttui 1.3.2019. Laki kunnan kulttuuritoimesta määrittää, että kunnan tehtävänä on edistää, tukea ja järjestää kulttuuritoimintaa kunnassa.
Nyky-yhteiskunnassa markkinointi on jakautunut yhä monikanavaisemmaksi. Enää ei riitä pelkkä paperinen, vuosittain jaettava kansalaisopiston kurssiopas, vaan markkinointia, tiedottamista ja toiminnan näkyväksi tekemistä on tuotettava eri tavoin. Kaikki asiakasryhmät huomioiden. Opinnäytetyö on kehittämistehtävä toimiessani Riihimäen kansalaisopistossa suunnittelijaopettajana. Kehittämistehtävän tavoitteena on luoda kansalaisopistojen kulttuuripalvelujen markkinointia ja näkyvyyttä edistävä digimarkkinointisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello. Kehittämistyön taustalla on kyselyt opettajille ja asiakkaille, digimarkkinointiin liittyvä tieteellinen tutkimus sekä digitaalisten palvelujen asiantuntijakokemukset. Kehittämisen teoreettinen viitekehys nojaa systeemiseen ajatteluun. Opinnäytetyön digimarkkinointisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello ovat työkaluja, joita oppilaitos voi päivittää tarpeen vaatiessa.
Toiminnan tavoitteena on kehittää erilaisia toimintatapoja digitaalisten taitojen opettamisessa ja markkinointi- sekä tiedotuskanavien käytössä, jotta voimme edistää yhdenvertaisuutta ja ottaa eri asiakasryhmät paremmin huomioon. Samalla täytyy pohtia myös digitaalisten välineiden sekä sovellusten mahdollisuuksia kulttuuripalvelujen näkyvyyden ja opetustoiminnan monipuolistamiseksi.
Nyky-yhteiskunnassa markkinointi on jakautunut yhä monikanavaisemmaksi. Enää ei riitä pelkkä paperinen, vuosittain jaettava kansalaisopiston kurssiopas, vaan markkinointia, tiedottamista ja toiminnan näkyväksi tekemistä on tuotettava eri tavoin. Kaikki asiakasryhmät huomioiden. Opinnäytetyö on kehittämistehtävä toimiessani Riihimäen kansalaisopistossa suunnittelijaopettajana. Kehittämistehtävän tavoitteena on luoda kansalaisopistojen kulttuuripalvelujen markkinointia ja näkyvyyttä edistävä digimarkkinointisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello. Kehittämistyön taustalla on kyselyt opettajille ja asiakkaille, digimarkkinointiin liittyvä tieteellinen tutkimus sekä digitaalisten palvelujen asiantuntijakokemukset. Kehittämisen teoreettinen viitekehys nojaa systeemiseen ajatteluun. Opinnäytetyön digimarkkinointisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello ovat työkaluja, joita oppilaitos voi päivittää tarpeen vaatiessa.
Toiminnan tavoitteena on kehittää erilaisia toimintatapoja digitaalisten taitojen opettamisessa ja markkinointi- sekä tiedotuskanavien käytössä, jotta voimme edistää yhdenvertaisuutta ja ottaa eri asiakasryhmät paremmin huomioon. Samalla täytyy pohtia myös digitaalisten välineiden sekä sovellusten mahdollisuuksia kulttuuripalvelujen näkyvyyden ja opetustoiminnan monipuolistamiseksi.