Sähköisen johtamisratkaisun pilotointi opetuspalveluissa : Case LaaS, Kuopion kaupunki
Lumilampi, Kaisa (2019)
Lumilampi, Kaisa
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126116
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on havainnointitutkimus sähköisen johtamisratkaisun pilotoinnista Kuopion kaupungin opetuspalveluissa. Kyseessä on case-tutkimus, jossa pilotoitava johtamisratkaisu on Vincit Oyj:n tuote LaaS eli Leadership as a Service. Kuopion kaupungin opetuspalveluissa on haluttu testata LaaS alustan sopivuutta opetustoimen työhyvinvoinnin ja johtamisen työkaluksi.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus on tapaus- eli case-tutkimus. Kerätyt aineistot ovat kvalitatiivisiä. Case-tutkimus on Aaltion mukaan ainutkertainen tutkimus. Case-tutkimuksessa on tärkeää, että tutkimusasetelma kytkeytyy aikasempaan teoriapohjaan, jonka pohjalta voidaan tehdä analyysit ja tulkinnat johtopäätöksissä. (Aaltio 1999.) Hirsjärven ym. mukaan tapaustutkimus eli case study tapahtuu luonnollisessa ympäristössä ja havainnot kerätään monimetodisesti esim. haastatteluin ja havainnoinnin avulla (Hirsjärvi, Remes ja Sajavaara 2009, 135). Olen toteuttanut opinnäytetyöni kirjallisten lähteiden, käyttäjähaastattelujen ja havainnoinnin sekä kyselytutkimusten pohjamateriaalia hyödyntäen. Käyttäjähaastattelut olen toteuttanut teemahaastatteluina.
Työn näkökulma on yksilön ja työyhteisön näkökulma pilotoitavan johtamiskonseptin käyttöön. Pilotilla haluttiin selvittää, voisiko LaaSin käyttö lisätä työntekijöiden kokemusta työhyvinvoinnista ja toisaalta, voisiko konsepti tarjota tavan sujuvoittaa joitakin henkilöstöjohtamisen prosesseja kuten kehityskeskustelua. Olen tehnyt nykytila-analyysin aikaisemmin tehtyjen kyselyjen pohjalta ja koonnut yhteen ne havainnot, joita pilotointi on tuottanut.
Luvussa 2 avaan johtamista ja työhyvinvointia opetuspalveluissa taustoittamalla henkilöstöjohtamista osana esimiestyötä, itse LaaS tuotetta, työhyvinvointia ja opetustyötä. Työhyvinvoinnin osiossa keskityn kehityskeskusteluun ja itsensä johtamiseen, koska ne ovat olennaisia elementtejä tämän työn kontekstissa.
Luvussa 3 esittelen Kuopion kaupungin opetuspalveluiden työhyvinvoinnin tarjooman ja kanavien nykytilan sekä muodostan analyysin lähtötilasta käyttäen hyväksi aikaisempien tutkimusten tuloksia. Nykytila-analyysin pohja-aineistoina ovat Kuopion OAJ:n kaupungin opetushenkilöstölle vuonna 2017 tekemä kyselytutkimus, missä on tutkittu jaksamista ja sen esteitä sekä toiveita esimiehen toiminnalle, Snellman instituutin hallinnoiman Learn@work hankkeen alkukartoitus Ketterästi oppivan organisaation testi ja Kuopion kaupungin työhyvinvointikysely 7.-15.11.2017 mm. Kasvun ja oppimisen palvelualueelle.
Pilotointi vahvisti ennakkokäsityksen siitä, että LaaS palvelualusta voisi toimia Kuopion kaupungin opetuspalveluiden henkilöstöjohtamisen työkaluna ja työhyvinvoinnin palveluiden jakelukanavana.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus on tapaus- eli case-tutkimus. Kerätyt aineistot ovat kvalitatiivisiä. Case-tutkimus on Aaltion mukaan ainutkertainen tutkimus. Case-tutkimuksessa on tärkeää, että tutkimusasetelma kytkeytyy aikasempaan teoriapohjaan, jonka pohjalta voidaan tehdä analyysit ja tulkinnat johtopäätöksissä. (Aaltio 1999.) Hirsjärven ym. mukaan tapaustutkimus eli case study tapahtuu luonnollisessa ympäristössä ja havainnot kerätään monimetodisesti esim. haastatteluin ja havainnoinnin avulla (Hirsjärvi, Remes ja Sajavaara 2009, 135). Olen toteuttanut opinnäytetyöni kirjallisten lähteiden, käyttäjähaastattelujen ja havainnoinnin sekä kyselytutkimusten pohjamateriaalia hyödyntäen. Käyttäjähaastattelut olen toteuttanut teemahaastatteluina.
Työn näkökulma on yksilön ja työyhteisön näkökulma pilotoitavan johtamiskonseptin käyttöön. Pilotilla haluttiin selvittää, voisiko LaaSin käyttö lisätä työntekijöiden kokemusta työhyvinvoinnista ja toisaalta, voisiko konsepti tarjota tavan sujuvoittaa joitakin henkilöstöjohtamisen prosesseja kuten kehityskeskustelua. Olen tehnyt nykytila-analyysin aikaisemmin tehtyjen kyselyjen pohjalta ja koonnut yhteen ne havainnot, joita pilotointi on tuottanut.
Luvussa 2 avaan johtamista ja työhyvinvointia opetuspalveluissa taustoittamalla henkilöstöjohtamista osana esimiestyötä, itse LaaS tuotetta, työhyvinvointia ja opetustyötä. Työhyvinvoinnin osiossa keskityn kehityskeskusteluun ja itsensä johtamiseen, koska ne ovat olennaisia elementtejä tämän työn kontekstissa.
Luvussa 3 esittelen Kuopion kaupungin opetuspalveluiden työhyvinvoinnin tarjooman ja kanavien nykytilan sekä muodostan analyysin lähtötilasta käyttäen hyväksi aikaisempien tutkimusten tuloksia. Nykytila-analyysin pohja-aineistoina ovat Kuopion OAJ:n kaupungin opetushenkilöstölle vuonna 2017 tekemä kyselytutkimus, missä on tutkittu jaksamista ja sen esteitä sekä toiveita esimiehen toiminnalle, Snellman instituutin hallinnoiman Learn@work hankkeen alkukartoitus Ketterästi oppivan organisaation testi ja Kuopion kaupungin työhyvinvointikysely 7.-15.11.2017 mm. Kasvun ja oppimisen palvelualueelle.
Pilotointi vahvisti ennakkokäsityksen siitä, että LaaS palvelualusta voisi toimia Kuopion kaupungin opetuspalveluiden henkilöstöjohtamisen työkaluna ja työhyvinvoinnin palveluiden jakelukanavana.