Potilaiden kokemuksia ortopedisesta hoitotyöstä
Repo, Kati; Ruusunen, Pinja (2019)
Repo, Kati
Ruusunen, Pinja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125927
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu opinnäytetyöyhteistyönä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) Töölön sairaalan kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla potilaiden kokemuksia ortopedisesta hoitotyöstä. Työn tavoitteena on, että saatuja tietoja voidaan hyödyntää jatkossa ortopedisen hoitotyön kehittämisessä.
Työ on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, joka kokoaa yhteen aiheeseen liittyvää tutkittua tietoa. Valittu aineisto koostui yhteensä kahdeksasta tutkimusartikkelista, joista kuusi oli julkaistu sähköisissä tietokannoissa englanninkielellä ja kaksi suomenkielellä hoitotieteellisissä lehdissä. Artikkelit luokiteltiin tutkimuskysymyksen mukaisesti taulukkoon. Tutkimuskysymyksenä oli: Mitä kokemuksia potilailla on ortopedisesta hoitotyöstä?
Tässä opinnäytetyössä potilaiden kokemukset luokiteltiin myönteisiin sekä kielteisiin kokemuksiin. Molemmissa luokissa toistui neljä eri teemaa, jotka olivat potilasohjaus, kivunhoito, potilaan ja hoitajan välinen vuorovaikutus sekä yksilöllisyys. Tuloksista ilmeni, että myönteisen potilaskokemuksen luomiseksi potilasohjauksen tuli olla selkeää ja tarpeeksi kattavaa. Potilaskohtaamisissa tuli huomioida vuorovaikutteisuus sekä yksilöllisyys. Lisäksi potilaille oli tärkeää antaa riittävästi aikaa uusien asioiden sisäistämiseen sekä tarvittaessa kysymysten esittämiseen.
Ortopedia ja ortopediset toimenpiteet kehittyvät jatkuvasti, joka tuo mukanaan uusia haasteita hoitotyölle. Myönteisten potilaskokemusten lisäämiseksi aiheesta tulisi tehdä lisää tutkimuksia Suomessa. Jatkossa olisi tärkeä tutkia lisää ortopedisten potilaiden kokemuksia ja odotuksia hoitoprosessin aikana.
Työ on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, joka kokoaa yhteen aiheeseen liittyvää tutkittua tietoa. Valittu aineisto koostui yhteensä kahdeksasta tutkimusartikkelista, joista kuusi oli julkaistu sähköisissä tietokannoissa englanninkielellä ja kaksi suomenkielellä hoitotieteellisissä lehdissä. Artikkelit luokiteltiin tutkimuskysymyksen mukaisesti taulukkoon. Tutkimuskysymyksenä oli: Mitä kokemuksia potilailla on ortopedisesta hoitotyöstä?
Tässä opinnäytetyössä potilaiden kokemukset luokiteltiin myönteisiin sekä kielteisiin kokemuksiin. Molemmissa luokissa toistui neljä eri teemaa, jotka olivat potilasohjaus, kivunhoito, potilaan ja hoitajan välinen vuorovaikutus sekä yksilöllisyys. Tuloksista ilmeni, että myönteisen potilaskokemuksen luomiseksi potilasohjauksen tuli olla selkeää ja tarpeeksi kattavaa. Potilaskohtaamisissa tuli huomioida vuorovaikutteisuus sekä yksilöllisyys. Lisäksi potilaille oli tärkeää antaa riittävästi aikaa uusien asioiden sisäistämiseen sekä tarvittaessa kysymysten esittämiseen.
Ortopedia ja ortopediset toimenpiteet kehittyvät jatkuvasti, joka tuo mukanaan uusia haasteita hoitotyölle. Myönteisten potilaskokemusten lisäämiseksi aiheesta tulisi tehdä lisää tutkimuksia Suomessa. Jatkossa olisi tärkeä tutkia lisää ortopedisten potilaiden kokemuksia ja odotuksia hoitoprosessin aikana.