Enfon sisäiset sähköiset viestintävälineet ja niiden käyttö Kuopion toimipisteellä
Laaksonen, Otso (2019)
Laaksonen, Otso
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226182
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Enfo Oyj:n sisäisten sähköisten viestintävälineiden käyttöä ja sisäisen viestinnän kehittämistarpeita Kuopion toimipisteellä. Tuloksilla on tarkoitus selventää eri viestintävälineiden tarpeellisuutta, rooleja ja merkitystä. Opinnäytetyö jaettiin kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa tutustuttiin teoriaan ja viestintävälineisiin, toisessa teetettiin tutkimuskysely ja kolmannessa käytiin tutkimuskyselyn tulokset läpi.
Opinnäytetyö aloitettiin perehtymällä ensin viestintään ja sen jälkeen tarkemmin sisäiseen viestintään. Viestintävälineisiin ja niiden käyttöön perehtyminen tapahtui töiden ohella niiden joka päiväisessä käytössä. Perehtymisen jälkeen aloitettiin tutkimuskyselyn suunnittelu ja teko. Tutkimuskysely pidettiin lyhyeenä ja selkeänä, jotta tulok-set olisivat helposti tulkittavia. Tutkimuskysely teetettiin 30 henkilön kohderyhmällä, joista 26 vastasi kyselyyn. Tämän jälkeen tulokset avattiin opinnäytetyöhön kuvin, numeroin ja sanallisesti.
Tuloksista kävi ilmi, että samanlaisia viestinnän ongelmia on kaikilla sidosryhmillä. Skype For Business, Microsoft Teams ja sähköposti olivat viestintävälineistä ylivoimaisesti suosituimpia. Huonoiten pärjänneet Intranet ja Yammer ovat vähällä käytöllä. Yammerista haluttaisiin päästä eroon. Kaikkien viestintävälineiden rooleja ja merkitystä pitäisi selventää sekä käyttöä yhdenmukaistaa. Tuloksissa toivottiin myös koulutusta viestintään sekä viestintävälineisiin.
Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voi käyttää sisäisen viestinnän parantamiseen sekä eri viestintävälineiden tarpeellisuuden harkitsemiseen. Tuloksia voisi myös verrata toimipisteiden kesken, mikäli sama kysely teetettäisiin muilla toimipisteillä.
Opinnäytetyö aloitettiin perehtymällä ensin viestintään ja sen jälkeen tarkemmin sisäiseen viestintään. Viestintävälineisiin ja niiden käyttöön perehtyminen tapahtui töiden ohella niiden joka päiväisessä käytössä. Perehtymisen jälkeen aloitettiin tutkimuskyselyn suunnittelu ja teko. Tutkimuskysely pidettiin lyhyeenä ja selkeänä, jotta tulok-set olisivat helposti tulkittavia. Tutkimuskysely teetettiin 30 henkilön kohderyhmällä, joista 26 vastasi kyselyyn. Tämän jälkeen tulokset avattiin opinnäytetyöhön kuvin, numeroin ja sanallisesti.
Tuloksista kävi ilmi, että samanlaisia viestinnän ongelmia on kaikilla sidosryhmillä. Skype For Business, Microsoft Teams ja sähköposti olivat viestintävälineistä ylivoimaisesti suosituimpia. Huonoiten pärjänneet Intranet ja Yammer ovat vähällä käytöllä. Yammerista haluttaisiin päästä eroon. Kaikkien viestintävälineiden rooleja ja merkitystä pitäisi selventää sekä käyttöä yhdenmukaistaa. Tuloksissa toivottiin myös koulutusta viestintään sekä viestintävälineisiin.
Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voi käyttää sisäisen viestinnän parantamiseen sekä eri viestintävälineiden tarpeellisuuden harkitsemiseen. Tuloksia voisi myös verrata toimipisteiden kesken, mikäli sama kysely teetettäisiin muilla toimipisteillä.